Αθήνα - Σόφια σε μόλις έξι ώρες μέσω τρένου. Η διαδρομή, που τώρα διαρκεί 14 ώρες, θα μειωθεί έως το 2035 κατά οκτώ ώρες στο πλαίσιο του σχεδίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ανάπτυξη νέων και ταχύτερων σιδηροδρομικών συνδέσεων σε ολόκληρη την ήπειρο. Το πλάνο που παρουσιάστηκε χθες, επί της ουσίας θα δώσει «εναλλακτική λύση στις πτήσεις μικρών αποστάσεων, αλλά και στα πολύωρα ταξίδια με αυτοκίνητο». «Οι σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας εξακολουθούν να βρίσκονται σήμερα σε λίγα κράτη-μέλη: Ισπανία, Γαλλία, Ιταλία και Γερμανία», επεσήμανε ο επίτροπος για τις βιώσιμες μεταφορές και τον τουρισμό Απόστολος Τζιτζικώστας, αφού περιέγραψε το όραμα του ευρωπαϊκού εκτελεστικού οργάνου για ταχύτερα και δυνητικά φθηνότερα ταξίδια με τρένο σε όλη την Ευρώπη.
«Φανταστείτε να ταξιδεύετε μεταξύ Βερολίνου και Κοπεγχάγης σε τέσσερις ώρες αντί για επτά. Το τρένο σίγουρα θα γίνει προτιμότερο από το αυτοκίνητο», πρόσθεσε. Το σχέδιο σκοπεύει να μειώσει σημαντικά τη διάρκεια των ταξιδιών μεταξύ των ευρωπαϊκών πρωτευουσών κατά τις επόμενες δύο δεκαετίες, με τη δημιουργία μιας γραμμής από το Ταλίν έως τη Βαρσοβία –με στάση στη Ρίγα και στο Βίλνιους– και συνολικό χρόνο ταξιδιού 7 ωρών και 40 λεπτών, καθώς και μια γραμμή από τη Λισσαβώνα στο Παρίσι μέσω Μαδρίτης, διάρκειας εννέα ωρών.
Οι σιδηρόδρομοι υψηλής ταχύτητας φαντάζουν πιο εφικτοί στην Κεντρική Ευρώπη, όπου το τρένο είναι ούτως ή άλλως δημοφιλές μέσο μεταφοράς. Το σχέδιο αυτό θα μπορούσε, όμως, να αποτελέσει ευκαιρία και για την Ελλάδα, με τις γνωστές και χρόνιες παθογένειες του ελληνικού σιδηροδρόμου; Θα προσελκύσει επενδύσεις;
Ο αρμόδιος επίτροπος υπογράμμισε ότι «από το πρόγραμμα αυτό και η Ελλάδα θα μπορέσει να αποκομίσει σημαντικά οφέλη». Στη σχετική ερώτηση της «Κ» ο Απόστολος Τζιτζικώστας ανέφερε, μάλιστα, ότι τα οφέλη αφορούν κυρίως «τη χρηματοδότηση σημείων του σιδηροδρόμου τα οποία είναι σήμερα προβληματικά ή έχουν καταστραφεί από φυσικές καταστροφές, όπως ο “Daniel” και για τα οποία το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες αποκατάστασής τους».
Συγκεκριμένα, η χώρα μπορεί να ωφεληθεί από σημαντικές επενδύσεις, όπως «τον αυξημένο προϋπολογισμό του μηχανισμού SEF, δηλαδή το ΕΣΠΑ μεταφορών και υποδομών». Κατά τον ίδιο, η νέα συμφωνία μπορεί να προσελκύσει ευρωπαϊκή και ιδιωτική χρηματοδότηση στην Ελλάδα, ώστε να αντιμετωπιστούν οι σύγχρονες κλιματικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι υποδομές, να αποκατασταθούν οι κατεστραμμένες γραμμές από φυσικές καταστροφές και να εκσυγχρονιστούν οι βασικοί άξονες βορρά - νότου.
Για τον Ελληνα επίτροπο, άλλωστε, τα έργα επί της ουσίας «θα μειώσουν τους χρόνους ταξιδιού» και επομένως «θα δημιουργήσουν σημαντικές αναπτυξιακές ευκαιρίες και κυρίως θα καταστήσουν τον σιδηρόδρομο ασφαλή και με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα».
Και ως προς την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης του επιβατικού κοινού, ο κ. Τζιτζικώστας σημείωσε ότι σε κάθε περίπτωση το σχετικό σχέδιο, που κατέθεσε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, βρίσκεται υπό την εποπτεία της Κομισιόν, ενώ πρόσθεσε ότι αξιολογείται διαρκώς η εφαρμογή του. Προειδοποίησε, πάντως, ότι «εάν σε οποιαδήποτε στιγμή εντοπίσουμε την παραμικρή καθυστέρηση ή αδυναμία, θα λάβουμε άμεσα μέτρα». «Πέραν, όμως, από τη στενή εποπτεία παρέχουμε ήδη τεχνική βοήθεια στην Ελλάδα, ώστε το σιδηροδρομικό σύστημα να βελτιωθεί και να γίνει σύγχρονο, ασφαλές και αξιόπιστο, όπως ακριβώς αξίζει σε όλους τους Ελληνες πολίτες».
kathimerini.gr









