Παρεμβάσεις που ξεπερνούν κατά πολύ το 1 δισ. ευρώ θα αναλάβει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την αποκατάσταση ζημιών στη Θεσσαλία, που προέκυψαν από την καταστροφική κακοκαιρία Daniel το 2023 (και όχι μόνο αυτήν), καθώς μόνο τα έργα αποκατάστασης οδικού δικτύου προσεγγίζουν τα 900 εκατ. ευρώ.

Χτες, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, κ. Νίκος Ταχιάος, συμμετείχε σε σύσκεψη που έγινε στο Δημαρχείο της Καρδίτσας παρουσία πολλών υπουργών και υφυπουργών (Περιβάλλοντος, Αγροτικής Ανάπτυξης, Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Εσωτερικών), Γενικών Γραμματέων, στελεχών οργανισμών και προφανώς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπου και αναφέρθηκε στις παρεμβάσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Τόνισε την ανάγκη αποκατάστασης συγκεκριμένων υποδομών, αρχής γενομένης από τα σχολεία, για τα οποία -όπως είπε - η ΚΤΥΠ (Κτιριακές Υποδομές), έχει προβεί ήδη σε αυτοψίες, αξιολογήσεις και μελέτες και είναι έτοιμα τα τεύχη δημοπράτησης ανάθεσης εργολαβιών συνολικού κόστους 24.000.000 ευρώ.

Σιδηρόδρομος και οδικά έργα

Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών σταχυολόγησε τις παρεμβάσεις που έχουν ολοκληρωθεί στο σιδηροδρομικό δίκτυο ενώ αναφέρθηκε και στις επικείμενες. Ειδική αναφορά έκανε στην ανάταξη της σιδηροδρομικής γραμμής, που θα πρέπει να έχει τελειώσει μέχρι το τέλος του 2025 και την οποία θα χρηματοδοτήσει το Ταμείο Ανάκαμψης, στο τμήμα Δομοκός και Κρανώνα, ύψους 170.000.000 ευρώ, στο έργο ανάταξης της γραμμής στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος- Καλαμπάκα, ύψους 10.000.000 ευρώ και στην πλήρη αποκατάσταση της γραμμής Λάρισα-Βόλος της τάξεως των 105.000.000 ευρώ.

Ως τη μεγαλύτερη δράση, ο κ. Ταχιάος ανέφερε το έργο των αποκαταστάσεων στο οδικό δίκτυο στη Θεσσαλία. Μια παρέμβαση που το Υπουργείο υπολογίζει ότι θα κοστίσει περίπου στα 900.000.000 ευρώ, αφορά τους βασικούς άξονες και όχι μόνο, και έχει ως κύριο στόχο να μην μείνουν αποκλεισμένες περιοχές.

Μόνο για την κεντρική σιδηροδρομική γραμμή απαιτούνται πόροι 170-180 εκατ. ευρώ, ενώ υπάρχουν προφανώς ζημίες και σε άλλο σιδηροδρομικό δίκτυο στην περιοχή της Θεσσαλίας.

Μάλιστα, έχουν γίνει ήδη κινήσεις για να γίνουν αρχικές εργασίες (στο πλαίσιο της επανεκκίνησης του μέσου), ενώ προσεχώς θα γίνουν και οι μεγάλες παρεμβάσεις. Υπενθυμίζεται επίσης ότι έχει υπογραφεί Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, της Εταιρείας του Δημοσίου ‘‘Κτιριακές Υποδομές Α.Ε.’’ και του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, για τη χρηματοδότηση έργων αποκατάστασης σχολικών μονάδων στη Θεσσαλία αλλά και τη Στερεά Ελλάδα, περιοχές που επλήγησαν από τις πρόσφατες, πρωτόγνωρες πλημμύρες.

Διαδικασίες και πόροι

Η κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών έχουν κατά καιρούς κάνει λόγο για fast track διαδικασίες στα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία. Με τροπολογία που είχε κατατεθεί στη Βουλή έγινε γνωστό ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναλαμβάνει την ταχεία εκτέλεση έργων από φυσικές καταστροφές με εκκίνηση την πρόσφατη καταστροφική καταιγίδα.

Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να παρακάμπτεται η κλασική διαδικασία δημοσίων έργων και τα έργα θα εκτελούνται με την πρόσκληση εταιρειών με πείρα σε ανάλογα έργα, με κατεπείγουσες διαδικασίες προκειμένου να υπάρχει άμεση τοποθέτηση αναδόχου που θα υλοποιεί τα απαιτούμενα έργα.

Πρόσφατα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, μιλώντας σε συνέδριο είχε αναφέρει ότι στα επίπεδα των 3,3 δισ.. ευρώ έφτασαν οι ζημίες στη Θεσσαλία από τις πρόσφατες κακοκαιρίες. Με την επισήμανση βέβαια, ότι πρόκειται για το σύνολο των αναγκαίων πόρων (με αποζημιώσεις πολιτών, αντιπλημμυρικά κ.α.) και όχι μόνο για υποδομές. Σε σχέση με αυτές, σημείωνε ότι προβλήματα καταγράφονται σε 86 γέφυρες, 146 σημεία και πάρα πολλά χιλιόμετρα οδικού δικτύου.

Πάντως, ο υπουργός παλιότερα είχε αναφερθεί σε αναδιαρθρώσεις κονδυλίων (π.χ. Ταμείου Ανάκαμψης) ώστε να εξασφαλιστούν πόροι 600 εκατ. για τα απαραίτητα έργα, για οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς και για την αποκατάσταση γεφυρών. Σε άλλες παρεμβάσεις του είχε κάνει λόγο για πόρους του ΕΣΠΑ ή άλλους πιθανούς χρηματοδοτικούς πόρους όπως η σύναψη δανείου 700 εκατ. ευρώ, με πολύ καλούς όρους για αποκατάσταση φυσικών καταστροφών, με την προϋπόθεση όμως ότι θα εξαντληθούν οι πόροι από τις υπόλοιπες πηγές, ή η έκδοση «πράσινου» ομολόγου για υλοποίηση έργων που έχει ανάγκη η χώρα.

Λ.Ε. thessaliaeconomy.gr