Αποφασισμένη να λειτουργήσει την επένδυση του τερματικού σταθμού LNG στο Βόλο δείχνει η Mediterranean Gas, παρά τις αντιδράσεις της Περιφέρειας Θεσσαλίας και των δήμων του Παγασητικού κόλπου.

Ο σχεδιασμός για την επένδυση του τερματικού σταθμού LNG στο Βόλο που προωθεί η Mediterranean Gas, πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα μετά την πρόσφατη έγκριση από την ΡΑΑΕΥ του αιτήματος  τροποποίησης της άδειας Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) της εταιρείας. Στο πλαίσιο ωρίμανσης του έργου έχει υποβληθεί από την εταιρεία στο ΥΠΕΝ και ο φάκελος της Άδειας Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων η οποία αποτελεί το επόμενο κρίσιμο στάδιο για το πρότζεκτ.

Για το FSRU Αργώ, η Ρυθμιστική Αρχή είχε αποστείλει στα τέλη Φεβρουαρίου στους ΟΤΑ της περιοχής Μαγνησίας για γνωμοδότηση, επιστολή σχετικά με την τροποποίηση της χωροθέτησης του έργου έπειτα από τις πιέσεις του ΤΑΙΠΕΔ να βγει εκτός λιμένα η επίμαχη ενεργειακή υποδομή.

Το αναθεωρημένο σχέδιο, προβλέπει νέα θέση εγκατάστασης του πλωτού τερματικού σταθμού φυσικού αερίου από σταθερό σημείο στην είσοδο του λιμένα Βόλου (πλησίον της περιοχής «Πευκάκια») σε άλλο σταθερό σημείο κοντά στην ακτή στην περιοχή «Κριθαριά» μεταξύ Βόλου και Αγχιάλου.

Οι δήμοι Νοτίου Πηλίου, Αλμυρού, Ρήγα Φεραίου και Βόλου έχουν εκφραστεί αρνητικά στη χωροθέτηση του έργου και συνολικά στην ανάπτυξη της υποδομής. Η ΡΑΑΕΥ, απέστειλε τις αρνητικές γνωμοδοτήσεις στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας το οποίο ωστόσο άναψε το πράσινο φως.

Το FSRU θα βρίσκεται βορειοδυτικά του Παγασητικού κόλπου, σε απόσταση 65 μέτρων από την ακτή και θα απέχει δύο ναυτικά μίλια από τη γραμμή ναυσιπλοΐας του λιμανιού.

Η αλλαγή σχεδιασμού του έργου έφερε μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίησή του αλλά και την μετακίνηση στην έναρξη της εμπορικής λειτουργίας, η οποία πλέον αν δεν μεταβληθεί εκ νέου ο σχεδιασμός, μεταφέρεται για το 2025.

Στα τέλη του 2023, είχε ανακοινωθεί από την εταιρεία η επιτυχής ολοκλήρωση της πρώτης φάσης μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος του market test για την εκδήλωση ενδιαφέροντος και την δέσμευση δυναμικότητας στον τερματικό σταθμό.

Το FSRU του Βόλου δείχνει να επιδιώκει να υπερβεί τα εμπόδια και να ανεβάσει «στροφές» αφού μαρτυρίες κατοίκων της περιοχής αναφέρουν την κινητικότητα που παρατηρείται σε προκαταρκτικές εργασίες το τελευταίο διάστημα στην περιοχή, παρά τις αντιδράσεις όσων εναντιώνονται στην επένδυση της Mediterranean Gas για το FSRU δυναμικότητας από 150.000 έως 180.000 κυβικά μέτρα.

Το έργο προσπαθεί να παρακάμψει την ήδη αρνητική γνωμοδότηση της Περιφέρειας Θεσσαλίας και των ΟΤΑ αλλά και το γενικευμένο κύμα αντίθεσης από το σύνολο σχεδόν των επιστημονικών φορέων της περιοχής αλλά και ομάδας πολιτών, η οποία έχει ανακοινώσει την πρόθεσή της να στραφεί κατά της επένδυσης με προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Μουδιασμένοι εμφανίζονται και οι επτά βουλευτές του νομού, οι  τέσσερις από τους οποίους έχουν εκφραστεί κατά της επένδυσης.

Το ΤΑΙΠΕΔ που διενεργεί το διαγωνισμό για τον λιμένα είχε μπλοκάρει αρχικά την χωροθέτηση του επενδυτικού σχεδίου, αναγκάζοντας την εταιρεία να προβεί σε αλλαγή του σχεδιασμού. Το επιχείρημα είναι ότι δεν θα μπορούσε να δεσμεύσει τους υποψήφιους επενδυτές του λιμένα με μια επένδυση που δεν είχε περιληφθεί στο master plan για την αξιοποίηση του λιμανιού. Η παρέμβαση του ταμείο έχει φρενάρει τουλάχιστον κατά 1,5 χρόνο την πορεία του έργου, σε μια περίοδο μάλιστα που οι υποδομές LNG επανεξετάζονται διεθνώς.

Λ.Ε. thessaliaeconomy.gr ( βασισμένο στο ρεπορτάζ της Μαριάννας Τζάννε, newmoney.gr)

*Η φωτογραφία είναι αρχείου