Μια νέα εποχή ανατέλλει για το εμπόριο, καθώς μετά το άλμα που πραγματοποιήθηκε το 2020, οι πλατφόρμες marketplace έχουν μετατραπεί στους νέους «εμπορικούς δρόμους» όπου οι καταναλωτές μπορούν να επισκεφθούν και να συγκρίνουν τιμές από χιλιάδες καταστήματα, μειώνοντας το χάσμα που υπάρχει μεταξύ μεγάλων αλυσίδων και μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Παρά το κόστος που περιλαμβάνει η συμμετοχή σε μια πλατφόρμα marketplace, όλο και περισσότερες μικρομεσαίες επιχειρήσεις οδηγούνται προς τα εκεί μετά το σοκ που υπέστησαν το 2020 με το πολύμηνο κλείσιμο των φυσικών καταστημάτων, προσπαθώντας να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνισμό που έχει μεταφερθεί και στον ψηφιακό κόσμο. Από την πλευρά τους οι πλατφόρμες μέσα στο 2021 πραγματοποίησαν στρατηγικές κινήσεις συνεργασίας ώστε να διευκολύνουν ακόμα περισσότερο τις αγορές ενώ ετοιμάζονται να αναβαθμίσουν ακόμα περισσότερο τις υπηρεσίες που προσφέρουν στα συνεργαζόμενα καταστήματα.

Σε έρευνα της θεσσαλικής Plushost του Σάκη Καμέα, καταγράφεται η σημαντικότητα της πλατφόρμας του Skroutz που από σελίδα σύγκρισης τιμών έχει μετατραπεί πλέον σε marketplace. Ωστόσο και η ιστοσελίδα BestPrice.gr μέσα από μια σειρά κινήσεων που πραγματοποίησε μέσα στη χρονιά προσπαθώντας να κερδίσει μεγαλύτερα μερίδια, έχει δημιουργήσει ισχυρό αποτύπωμα στην αγορά.

Όπως αναφέρει η έρευνα, στο σύνολο των ηλεκτρονικών αγορών, προηγούνται οι παραγγελίες από Skroutz/Best Price με ποσοστό 28% ενώ ακολουθούν κατά πόδας με ποσοστό 27% οι επώνυμες αλυσίδες με e-shop και φυσικά καταστήματα που προσφέρουν πολλά διαφορετικά brands.

Στους άνδρες κυριαρχούν οι αγορές από Skroutz/BestPrice καθώς το 30% δηλώνει ότι «προτιμά να αγοράζει από τις μεγάλες πλατφόρμες» ενώ στις γυναίκες προηγούνται με 29% οι επώνυμες αλυσίδες με e-shop και φυσικά καταστήματα που προσφέρουν πολλά διαφορετικά brands. Οι κάτοικοι της Περιφέρειας, ψωνίζουν επίσης από Skroutz/BestPrice σε μεγαλύτερο βαθμό, έναντι των κατοίκων της Αττικής που δείχνουν μεγαλύτερη προτίμηση στις επώνυμες αλυσίδες.

Στρατηγικές κινήσεις

Έχοντας ως στόχο να διευρύνει ακόμα περισσότερο το αποτύπωμά της στην αγορά, η Skroutz σχεδιάζει σημαντικές κινήσεις το 2022. Ειδικότερα, στο α’ τρίμηνο του 2022 αναμένεται να δίνεται, για πρώτη φορά από ελληνική πλατφόρμα αγορών, η δυνατότητα για μικροδάνεια στους καταναλωτές ώστε να πραγματοποιούν τις αγορές τους, όπως ανέφερε ο συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Skroutz Γιώργος Χατζηγεωργίου από την σελίδα του στο LinkedIn.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό θα υπάρχει η δυνατότητα αποπληρωμής σε 12 δόσεις, με την τράπεζα να λειτουργεί σαν διαμεσολαβητής που θα διευκολύνει την διαδικασία, ενώ όλη η διαδικασία θα γίνεται ηλεκτρονικά. Όπως ανέφερε ο κ. Χατζηγεωργίου, η Skroutz έχει ήδη εισάγει δόσεις μέσω πιστωτικών καρτών, αλλά πρόκειται να επεκτείνει αυτή την προσφορά δίνοντας στους καταναλωτές τη δυνατότητα να λαμβάνουν μικροδάνεια (σαν «Buy now-pay later») για μικρές αγορές μέσω των φορητών συσκευών. Επίσης, άλλες δημοφιλείς επιλογές πληρωμής PayPal, Google ή Apple Pay, θα είναι διαθέσιμες εντός του 2022.

Παράλληλα η Skroutz σχεδιάζει να δώσει στους εμπόρους πρόσβαση σε κεφάλαια ώστε να αναπτυχθούν, καθώς όπως σημειώνει ο κ. Χατζηγεωργίου, «στο μέτωπο της εφοδιαστικής, σχεδιάζουμε να παρέχουμε λύσεις αποθήκευσης και συσκευασίας, καθώς και εργαλεία για τους εμπόρους, ώστε να ενσωματωθούν σωστά με το Skroutz όσον αφορά τη διαθεσιμότητα αποθεμάτων και προϊόντων».

Μέσα στο 2021, η Skroutz έφερε επίσης και την λύση των «Skroutz Point». Οι «έξυπνες» αυτές θυρίδες της Skroutz, στα πρότυπα των μεγάλων marketplace, δίνουν στους καταναλωτές τη δυνατότητα να παραλάβουν τα προϊόντα που έχουν αγοράσει ηλεκτρονικά. Ήδη έχουν τοποθετηθεί Skroutz Point σε 20 σημεία στην Αττική, μεταξύ αυτών σε πρατήρια καυσίμων Avin, σε πάρκινγκ Cityzen αλλά και εντός καταστημάτων Goody’s.

Στις αρχές του 2021 η Skroutz αποφάσισε να επενδύσει δυναμικά στο last mile του ηλεκτρονικού εμπορίου, προχωρώντας στην εξαγορά της εταιρείας ταχυμεταφορών Send X, ενώ τον Ιούνιο η πλατφόρμα αποφάσισε να κινηθεί στα βήματα της Amazon, δημιουργώντας τη νέα συνδρομητική υπηρεσία Skroutz Plus που προσφέρει δωρεάν μεταφορικά για αγορές μέσω Skroutz, αξίας άνω των 20 ευρώ και βάρους έως και 14 κιλών.

Από την πλευρά του, τον Μάιο του 2021, το BestPrice ένωσε δυνάμεις με την eBay βοηθώντας περισσότερες από 3.000 ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις να επεκτείνουν την παρουσία τους και εκτός συνόρων και να απευθυνθούν σε ένα κοινό 185 εκατ. ενεργών αγοραστών από 190 αγορές ανά τον κόσμο.

Θέλοντας επίσης να εδραιώσει και τον όρο express/ prime delivery services στα πρότυπα αντίστοιχων υπηρεσιών του εξωτερικού, το BestPrice προχώρησε σε στρατηγική συνεργασία τον Σεπτέμβριο με την πλατφόρμα online delivery Stoferno.gr προσφέροντας υπηρεσίες αυθημερόν παράδοσης ή/και εγγυημένης παράδοσης την επόμενη ημέρα, για τα 3.000 ηλεκτρονικά καταστήματα που συμμετέχουν στο marketplace.

Επίσης από τον Νοέμβριο το BestPrice συνεργάζεται με την BoxNow, θυγατρική εταιρία του ομίλου Emma Capital Group όπου και προβλέπεται η εγκατάσταση συνολικά 2.000 «έξυπνων θυρίδων» όπου θα μπορούν οι καταναλωτές να παραλαμβάνουν τα προϊόντα που έχουν παραγγείλει.

Εκτοξεύεται ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου

Το ποσοστό των καταναλωτών που κάνουν ηλεκτρονικές αγορές έχει αυξηθεί στο 58,7% το 2021 από 47,8% το 2020. Το 58,3% των καταναλωτών ηλικίας 16 - 74 ετών, που έχουν χρησιμοποιήσει, έστω και μία φορά, το διαδίκτυο, πραγματοποίησαν, κατά το πρώτο τρίμηνο του 2021 κάποια ηλεκτρονική αγορά ή παραγγελία αγαθών ή υπηρεσιών μέσω του διαδικτύου, σημειώνοντας αύξηση 22%. Περισσότεροι από 7 στους 10 αγοράζουν κυρίως είδη ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ ενώ στο 33% είναι εκείνοι που αγοράζουν φαγητό που διανέμεται με delivery. Όσο για το ύψος των συναλλαγών το 2021, το 48,5% πραγματοποίησε αγορές αξίας από 100 ως και 500 ευρώ.

Ο κύκλος εργασιών από πωλήσεις μέσω ιστοσελίδας ή ειδικών εφαρμογών ή μέσω μηνυμάτων τύπου EDI, έχει αυξηθεί κατά 148,5% από το 2020 καθώς από τα 10,48 εκατ. ευρώ της περασμένης χρονιάς έφτασαν τα 26,04 δισ. ευρώ το 2021, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, καταδεικνύοντας την ανάγκη να επιταχύνουν οι επιχειρήσεις τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους.

Ειδικότερα, μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου του 2021 σε σύνολο 41.962 επιχειρήσεων που απασχολούν 10 άτομα και άνω, με συνολικό κύκλο εργασιών 266,7 δισ. ευρώ, οι 9.094 έλαβαν παραγγελίες μέσω ιστοσελίδας ή ειδικών εφαρμογών ή μέσω μηνυμάτων τύπου EDI, ποσοστό 21,7% με τον κύκλο εργασιών να ανέρχεται σε 26 δισ. ευρώ που αντιστοιχεί στο 9,8% του συνολικού κύκλου εργασιών.

Αντίστοιχα, το 2020, σε σύνολο 37.460 επιχειρήσεων με συνολικό κύκλο εργασιών 243,2 δισ. ευρώ, οι 6.804 έλαβαν παραγγελίες μέσω ιστοσελίδας ή ειδικών εφαρμογών ή μέσω μηνυμάτων τύπου EDI, ποσοστό 18,2% και ο  κύκλος εργασιών από αυτές τις παραγγελίες είχε ανέλθει σε 10,5 δισ. ευρώ που αντιστοιχούσε στο 4,3% του συνολικού τζίρου.

Λ.Ε. thessaliaeconomy.gr (με πληροφορίες από Στέφανο Τσουλάκη businessdaily.gr)