Μάχη για έναν τζίρο που εκτιμάται ότι προσεγγίζει τα 2,5 δισ. ευρώ δίνουν οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Πρόκειται για τον τζίρο στις νησιωτικές περιοχές και στην Κρήτη, όπου τα τελευταία χρόνια η άνοδος της τουριστικής κίνησης σε συνδυασμό με την ολοένα και αυξανόμενη τάση των τουριστών, αλλοδαπών και ημεδαπών, να καταναλώνουν γεύματα που ετοιμάζουν μόνοι τους στο κατάλυμα που διαμένουν, έχει ως συνέπεια την αύξηση των πωλήσεων με υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης από ό,τι στην Αττική και στα άλλα αστικά κέντρα της ηπειρωτικής Ελλάδας. Όπως γράφει η Καθημερινή (Δήμητρα Μανιφάβα), οι υψηλοί αυτοί ρυθμοί ανάπτυξης σημειώνονται, λόγω και της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, όχι μόνο κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, αλλά και τους υπόλοιπους μήνες. Αν και τα προηγούμενα χρόνια, ο τζίρος στις περιοχές αυτές γινόταν κυρίως από τοπικές αλυσίδες, τώρα πλέον αποτελεί «αντικείμενο του πόθου» για τους μεγάλους «παίκτες» του κλάδου, οι οποίοι ενισχύουν την παρουσία τους στις τουριστικές περιοχές είτε μέσω ίδρυσης νέων καταστημάτων είτε μέσω εξαγοράς περιφερειακών επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ το καλοκαίρι του 2024 αναπτύχθηκαν κατά 8% στα νησιά και κατά 5,70% στην Κρήτη, ενώ στην ηπειρωτική Ελλάδα ο αντίστοιχος ρυθμός ανάπτυξης ήταν 3,90%. Ακόμη υψηλότεροι ρυθμοί ανάπτυξης καταγράφηκαν το καλοκαίρι του 2023, καθώς ο τζίρος αυξήθηκε στα νησιά και στην Κρήτη κατά 15,50% και κατά 18,60 αντιστοίχως, ενώ στην ηπειρωτική Ελλάδα κατά 10,10%. Οι υψηλότεροι ρυθμοί ανάπτυξης το καλοκαίρι του 2023 σε σύγκριση με το καλοκαίρι του 2024 σχετίζονται σε μεγάλο βαθμό με τις ανατιμήσεις, όμως και πάλι είναι φανερή η διαφορά ανάμεσα στις περιοχές. Αντίστοιχες τάσεις διαμορφώνονται και κατά το α΄ τρίμηνο του 2025, δεδομένου ότι πλέον η Ελλάδα δέχεται ξένους επισκέπτες σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. 

Z.H. thessaliaeconomy.gr