Μία διπλή τηλε - συνεδρίαση των υπουργών Οικονομικών και των επιτελών τους, όχι με το "σχήμα" του Eurogroup και του EWG, αλλά ως μέλη των οργάνων λήψης αποφάσεων του ESM έχει προγραμματιστεί για σήμερα το πρωί.

Στο επίκεντρο σχεδιάζεται να βρεθούν διαδοχικά τα εκκρεμή προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης (σ.σ. που συνδέονται κυρίως σύμφωνα με πληροφορίες με τις απαιτήσεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για την ασφάλιση της συνταγματικότητας των περικοπών των συντάξεων, για την εφαρμογή των παρεμβάσεων στους μηχανικούς και στο κυριακάτικο εμπόριο αλλά και με τα μέτωπα των διώξεων στελεχών του ΤΑΙΠΕΔ και της ΕΛΣΤΑΤ),αλλά και η διαδικασία και οι όροι που θα συνοδεύουν την εκταμίευση των υποδόσεων όταν εκπληρωθούν αυτά τα προπαιτούμενα.

Η απόφαση θεωρείται πιθανότερο να ληφθεί την προσεχή εβδομάδα, και όχι σήμερα, αλλά αναμένεται συζήτηση και παρουσίαση θέσεων όχι μόνο για τις εκκρεμότητες αλλά και για όρους που τώρα "αποκαλύπτονται".

Κίνδυνος επιστροφής 300 συν 800 εκατ. ευρώ

Σύμφωνα με σχέδιο απόφασης του ESM για τους όρους που θα συνοδεύουν την εκταμίευση του πακέτου των 8,5 δισ. ευρώ, πλέον η αποπληρωμή των οφειλών προς ιδιώτες θα γίνεται με πάρα πολύ αυστηρούς όρους οι οποίοι θα περιλαμβάνουν και τον κίνδυνο παρακράτησης / επιστροφής κονδυλίων στη "δεξαμενή" του δυνητικού δανείου του ESM αξίας 86 δισ. ευρώ (σ.σ. είναι πλέον σαφέστατο ότι ένα μεγάλο μέρος του δεν θα φτάσει στα κρατικά ταμεία).

Το σχέδιο απόφασης περιλαμβάνει τη γνωστή και εξαιρετικά αυστηρή ρήτρα του 150% (δηλαδή την υποχρέωση της Ελληνικής κυβέρνησης να συμμετέχει με 1 ευρώ για κάθε 2 ευρώ υποδόσης που θα δίνουν οι δανειστές για αποπληρωμή οφειλών προς ιδιώτες). Υπενθυμίζεται ότι μέχρι τώρα το ποσοστό ήταν στο 80%, δηλαδή για να πάρει η κυβέρνηση την επόμενη υποδόση θα έπρεπε να προωθήσει στην αγορά τον 80% των χρημάτων της προηγούμενης υποδόσης, χωρίς καμία υποχρέωση δικής της συμμετοχής.

Υπάρχουν όμως και νέες ρήτρες. Ορίζεται ότι η πρώτη υποδόση των 800 εκατ ευρώ μπορεί να φτάσει μέχρι το τέλος Ιουλίου στα ελληνικά κρατικά ταμεία μαζί με τα υπόλοιπα 6,9 δισ. ευρώ που αφορούν σε αποπληρωμές λήξεων χρέους.

Αν το ελληνικό δημόσιο για 3 συνεχόμενους μήνες δεν καταφέρει να μειώσει κάτω από τα 400 εκατ. ευρώ το υπόλοιπο της υποδόσης των 800 εκατ. ευρώ, τότε ο ESM θα προχωρήσει σε διαμόρφωση ενός σχεδίου εκκαθάρισης. Αν δεν ευοδωθεί μπορεί να ζητήσει την επιστροφή των χρημάτων που απομένουν αδιάθετα στο "ταμείο" του ESM.

Το ίδιο ισχύει και για τα υπόλοιπα 800 εκατ. ευρώ της δεύτερης υποδόσης, για τα οποία μάλιστα υπάρχει και ένας επιπλέον όρος. Ορίζεται η 31η Οκτωβρίου ως η τελευταία μέρα κατά την οποία μπορεί η κυβέρνηση (σ.σ. αποδεικνύοντας ότι έχει ξοδέψει όλα τα χρήματα της πρώτης υποδόσης αλλά ότι έχει βάλει και τα δικά της χρήματα από τα κρατικά ταμεία σε αναλογία 1 προς 2) μπορεί να λάβει το πόσο. Διαφορετικά και αυτό επιστρέφει στον "κουβά" του ESM.

Και τούτο όταν σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΥΠΟΙΚ οι οφειλές του κράτους προς ιδιώτες έχουν ήδη φτάσει στα 5 δις ευρώ, ενώ μαζί με τις αφανείς οφειλές ανέρχονται σε 6,5 δισ. ευρώ περίπου…

Συνεδρίαση Eurogroup χωρίς Ελλάδα

Εν τω μεταξύ ανακοινώθηκε χθες από το Συμβούλιο της ΕΕ η επίσημη ατζέντα της συνεδρίασης του Eurogroup της 10ης Ιουλίου, στην οποία για πρώτη φορά μετά από πάρα πολλούς μήνες δεν υπάρχει αναφορά για το ελληνικό ζήτημα. Στο επίκεντρο αυτή τη φορά φαίνεται πως είναι οι τράπεζες μετά τις εξελίξεις στην Ιταλία.

Πάντως, επειδή η συνεδρίαση του ESM γίνεται σε επίπεδο υπουργών Οικονομικών και αναπληρωτών υπουργών Οικονομικών, ούτως ή άλλως μία συζήτηση και απόφαση για την Ελλάδα μπορεί να λάβει χώρα την Δευτέρα, στο περιθώριο του Eurogroup. Ο χρόνος για τη λήψη απόφασης δεν λήγει στις 10 Ιουλίου αλλά λίγες μέρες αργότερα (περί τις 14/7), καθώς επί της ουσίας ανάγκη για αποπληρωμή λήξεων χρέους ξεκινά στις 17 Ιουλίου.

Παράλληλα με τη "μάχη" για τις δόσεις και τα εκκρεμή προαπαιτούμενα, συνεχίζονται οι ζυμώσεις για το πότε θα γίνει η εξειδίκευση των μέτρων για το χρέος η οποία θα κρίνει (μεταξύ πολλών άλλων) και την ενεργοποίηση της πιστοληπτικής γραμμής του ΔΝΤ αλλά και για μία άλλη προληπτική γραμμή η οποία υφαίνεται για την μετά μνημονίου εποχή στην Ελλάδα.

Δήμητρα Καδδά (Capital.gr)