Ραγδαία μείωση των κινεζικών επενδύσεων στην Ευρώπη έχει προκαλέσει η μάλλον όψιμη αφύπνιση των Ευρωπαίων, που πλέον εμποδίζουν σειρά εξαγορών ευρωπαϊκών επιχειρήσεων από κινεζικές και επιχειρούν να ανακόψουν την επέλαση του κινεζικού κεφαλαίου στις ευρωπαϊκές βιομηχανίες και την ευρωπαϊκή τεχνολογία. Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών Rhodium Group, στη διάρκεια του περασμένου έτους οι επενδύσεις της Κίνας σε Ε.Ε. και Βρετανία μειώθηκαν κατά 22% σε σχέση με το 2021, στα 7,9 δισ. ευρώ.

Το ποσό, το χαμηλότερο της τελευταίας δεκαετίας, ωχριά μπροστά στα 47,4 δισ. ευρώ στα οποία είχε φθάσει η αξία των κινεζικών επενδύσεων στην Ευρώπη το 2016, όταν η Γηραιά Ηπειρος δεχόταν ακόμη με ενθουσιασμό το κινεζικό κεφάλαιο. Τώρα, όμως, η Ευρώπη φαίνεται να ακολουθεί το παράδειγμα της υπερδύναμης, που τα τελευταία χρόνια εξετάζει σχολαστικά τις κινήσεις του κινεζικού κεφαλαίου, με την αμερικανική Επιτροπή Εξέτασης Ξένων Επενδύσεων να έχει επανειλημμένως απαγορεύσει εξαγορές αμερικανικών εταιρειών τεχνολογίας από κινεζικές επιχειρήσεις.

Από τα επιμέρους στοιχεία του Rhodium Group προκύπτει πως τουλάχιστον οι 10 στις 16 προτάσεις για επενδύσεις που υπέβαλαν κινεζικές εταιρείες στη διάρκεια του περασμένου έτους και αφορούσαν τους κλάδους της τεχνολογίας και των υποδομών προσέκρουσαν στις αντιρρήσεις των αρχών σε Γερμανία, Ιταλία, Βρετανία και Δανία. Σε πολλές περιπτώσεις οι επενδύσεις που απέρριψαν ευρωπαϊκές αρχές αφορούσαν εξαγορές εταιρειών ημιαγωγών σε Γερμανία και Βρετανία και οι ρυθμιστικές αρχές τις απέρριψαν, αφού εξέτασαν τη συγκεκριμένη τεχνολογία στην οποία στόχευαν οι κινεζικές εταιρείες. Ανάμεσα στις κινεζικές επενδύσεις που προσέκρουσαν στις αντιρρήσεις εθνικών αρχών ήταν η πρόταση εξαγοράς της γερμανικής Elmos Semiconductor από την κινεζική Sai Micro Electronics την οποία απαγόρευσε η Γερμανία, η πρόταση εξαγοράς της εταιρείας ηλεκτρονικού σχεδιασμού Pulsic από τη Super Orange του Χονγκ Κονγκ, την οποία εμπόδισαν οι βρετανικές αρχές, αλλά και η πρόταση εξαγοράς του ομίλου στρατιωτικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών Alpi Aviation από κρατικές εταιρείες της Κίνας, την οποία απαγόρευσε η Ιταλία.

Αναδίπλωση Ιταλίας

Ενδεικτική της αλλαγής στη στάση των Ευρωπαίων είναι, άλλωστε, η πρόθεση της Ρώμης να αποσυρθεί τελικά από τη συνεργασία της στον Δρόμο του Μεταξιού, όπως διεμήνυσε στην Ουάσιγκτον, σύμφωνα με σχετικό ρεπορτάζ του Bloomberg. Η προσχώρηση της Ρώμης στο γιγάντιο αυτό έργο επέκτασης της κινεζικής επιρροής είχε προκαλέσει εντονότατη αίσθηση στην Ευρώπη πριν από λίγα χρόνια.

Οπως επισημαίνουν οι ερευνητές που συγκέντρωσαν τα σχετικά στοιχεία, όλο και περισσότερες χώρες-μέλη της Ε.Ε. εξετάζουν πλέον πολύ πιο σχολαστικά τις επενδύσεις των κινεζικών επιχειρήσεων, ενώ διευρύνουν τις αρμοδιότητες των ρυθμιστικών αρχών ώστε να μπορούν να επανεξετάσουν άδειες που έχουν ήδη χορηγηθεί. Αναφέρουν ειδικότερα ότι μέσα στο τρέχον έτος το Βέλγιο, η Εσθονία και η Ιρλανδία θα θέσουν σε ισχύ μηχανισμούς επανεξέτασης αδειών που έχουν ήδη δοθεί σε κινεζικές επενδύσεις.

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Σύμφωνα με σχετικό ρεπορτάζ των Financial Times, η ραγδαία μείωση των εξαγορών ευρωπαϊκών επιχειρήσεων από κινεζικές έχει σαν αποτέλεσμα να επικεντρωθούν οι κινεζικές επενδύσεις στην Ευρώπη κυρίως στον τομέα των πράσινων επενδύσεων, η αξία των οποίων ανήλθε σε 4,5 δισ. ευρώ το 2022 και αντιπροσωπεύει το 57% του συνόλου. Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των κινεζικών επιχειρήσεων είναι ο τομέας των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Οι κινεζικές εταιρείες μπαταριών για ηλεκτροκίνητα έχουν ανακοινώσει επενδύσεις ύψους 17,5 δισ. δολ. στην Ευρώπη από το 2018 έως σήμερα.

Bloomberg