Εναέρια κι επίγεια αναστάτωση προκάλεσε το τελευταίο διάστημα η Ryanair με τις ακυρώσεις 800.000 θέσεων λόγω «έλλειψης» πιλότων και τις προσπάθειες αποκατάστασης της βλάβης των επιβατών οι οποίες στην αρχή χαρακτηρίστηκαν ανεπαρκείς. 

Το συγκεκριμένο συμβάν βέβαια και οι επιπτώσεις που θα έχει μελλοντικά δεν αναμένονται να περιοριστούν στην εταιρεία αλλά να επηρεάσουν το σύνολο των αερομεταφορών. Ο λόγος είναι κυρίως η υποχρεωτική κάλυψη των όποιων εξόδων των επιβατών σε μια πιθανή ακύρωση πτήσης, η οποία ενδέχεται να ωθήσει τους αερομεταφορείς να αναθεωρήσουν τους χαμηλούς ναύλους τους.

Σε μια προσπάθεια να γίνει κατανοητό το παραπάνω αρκεί να αναφέρουμε ένα παράδειγμα. Οι αεροπορικές εταιρείες που ακυρώνουν μια πτήση έχουν απεριόριστη ευθύνη για τα έξοδα των επιβατών, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Αυτό σημαίνει ότι αν ο επιβάτης έχει κλείσει κατά την διάρκεια του ταξιδιού ένα εισιτήριο για να παρακολουθήσει την Μπαρτσελόνα στο Cahmpions League και το χάσει λόγω της ακύρωσης μιας πτήσεις κάποιος θα πρέπει να του επιστρέψει πίσω τα χρήματα που έδωσε. Το ίδιο ισχύει και για την περίπτωση που κάποιος ξεκινά τα επαγγελματικά του βήματα σε μια πόλη του εξωτερικού και χάσει κάποια μεροκάματα από την ακύρωση της πτήσης του.

Πέρα από αυτά βέβαια οι αεροπορικές εταιρείες οφείλουν να πληρώσουν και την διαμονή των επιβατών που δεν πέταξαν για τον προορισμό τους και το γεύμα ή γεύματα που αναγκάστηκαν να καταναλώσουν μέχρι εντέλει να ταξιδέψουν. Μάλιστα στη περίπτωση της Ryanair οι επιβάτες θα μπορούσαν να ζητήσουν από την εταιρεία ακόμα και τα επιπλέον έξοδα εισιτηρίου με άλλο αερομεταφορέα, αφού αυτά πλέον είναι αυξημένα λόγω και της αυξημένης ζήτησης που δημιούργησε η ακύρωση των πτήσεων.

Όπως προβλέπει ο Paul Charles, πρώην διευθυντής επικοινωνίας της Virgin Atlantic και της Eurostar «οι ναύλοι της Ryanair δεν θα αυξηθούν, θα αυξηθούν όμως οι ναύλοι των λοιπών αερομεταφορέων αφού αυξάνουν τις τιμές τους λόγω της μεγάλης ζήτησης». Ωστόσο ο ο Malcolm Ginsberg, αρχισυντάκτης των Business Travel News, πιστεύει ότι οι ναύλοι της Ryanair θα είναι αρχικά πολύ χαμηλοί αλλά σταδιακά θα αρχίσουν να αυξάνονται».

Να υπενθυμίσουμε ότι η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (CAA) είχε ζητήσει από τη Ryanair μια βεβαίωση που θα περιγράφει τις υποχρεώσεις που διατηρεί η εταιρεία έναντι των επιβατών της βάσει των ευρωπαϊκών κανόνων. ε αυτή η Ryanair εξηγούσε με κάθε λεπτομέρεια τις επιλογές που δίνει στους επιβάτες, των οποίων η πτήση ακυρώθηκε: αν υπάρχει πτήση την ίδια ή την επόμενη ημέρα από την ίδια την Ryanair από το ίδιο ή κάποιο κοντινό αεροδρόμιο ή μια πτήση άλλων συνεργαζόμενων εταιρειών όπως easyJet, Jet2, Aer Lingus and Norwegian ακόμα και οποισδήποτε άλλος τρόπος μεταφοράς είναι υποχρεωμένη να την διασφαλίσει. Παράλληλα, η αεροπορική εταιρεία υπόσχεται να τους αποζημιώσει οποιεσδήποτε λογικές δαπάνες που οι επιβάτες θα πραγματοποιήσουν εξαιτίας των ακυρώσεων των πτήσεων. Τέλος, όσοι έχουν ήδη κάνει κράτηση με άλλη αεροπορική εταιρεία μπορούν να ζητήσουν την διαφορά του ναύλου, αν υπήρξε. 

Ωστόσο η νέα τακτική της εταιρείας που αναφέρει την υποχρέωση επιστροφής των «οποιωνδήποτε λογικών εξόδων» θα μπορούσε να αυξήσει κατά πολύ το κόστος της ζημιάς το οποίο είχε εκτιμηθεί αρχικά στα 50 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιπροσωπεύει λιγότερο από το 5% των ετήσιων κερδών της. «Θα μπορούσε να ανοίξει τον ασκό του Αιόλου και να οδηγήσει μέχρι και συνολικές αυξήσεις των εισιτηρίων των αεροπλάνων» ανέφερε ένα στέλεχος αεροπορικής εταιρείας στον Independant. 

Παρόμοια εντύπωση έχει κι ο Ανδρέας Χάινς, διευθύνων σύμβουλος της Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας του Ηνωμένου Βασιλείου ο οποίος ξεκαθάρισε και τη στάση του οργανισμού στην προκειμένη περίπτωση. Όπως ανέφερε πως «η δουλειά του οργανισμού είναι να προστατεύει τα δικαιώματα των επιβατών και να διασφαλίζει ότι όλες οι αεροπορικές εταιρείες θα λειτουργούν σεβόμενες του νόμους προστασίας των καταναλωτών. Όταν διαπιστώνουμε ότι μια αεροπορική εταιρεία συστηματικά παραβιάζει αυτούς τους κανόνες, δεν διστάζουμε να αναλάβουμε δράση όπως κάναμε και στην περίπτωση της Ryanair, η οποία συμμορφώθηκε άμεσα».

Ωστόσο η Ryanair απορρίπτει τους ισχυρισμούς του οργανισμού τονίζοντας ότι δεν είχε λάβει τα ίδια μέτρα κατά της British Airways μετά την κατάρρευση του τεχνολογικού της συστήματος που καθήλωσε τα αεροσκάφη της στο έδαφος για μερικές ημέρες. «Η κατάσταση αυτή είχε επηρεάσει εκατοντάδες χιλιάδες βρετανούς πολίτες κι επισκέπτες του Λονδίνου αλλά καμία άμεση επέμβαση δεν πραγματοποιήθηκε από την CAA».

Όσο για την Victoria Moores, Διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Γραφείου Αεροπορικών Μεταφορών, πιστεύει ότι το μεγαλύτερο πλήγμα θα δεχτεί η φήμη της ίδιας της εταιρεία τονίζοντας ότι αυτό θα επηρεάσει αρνητικά κι άλλους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους. «Θα ενισχύσει την αντίληψη που ήδη υπάρχει και θέλει τις αεροπορικές εταιρείες να διώχνουν τους επιβάτες από τις αερομεταφορές αφού δεν δίνουν δεκάρα για το αν τους ταλαιπωρούν. Το σίγουρο είναι όμως, ότι κάθε τέτοια αρνητική ιστορία επηρεάζει ολόκληρη τη βιομηχανία και μόνο αργότερα θα μπορέσουμε να εκτιμήσουμε μέχρι ποιο βαθμό».

insider