Πώς είδε η Αθήνα τις ανακοινώσεις της Κομισιόν; Η δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου Στέλιου Πέτσα λίγη ώρα μετά τον οδικό χάρτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αποτύπωνε την ικανοποίηση, σε γενικές γραμμές, του Μαξίμου για τις ανακοινώσεις. «Η ελληνική κυβέρνηση χαιρετίζει το πλαίσιο κατευθυντήριων γραμμών και συστάσεων για τον τουρισμό και τις μεταφορές που παρουσίασε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή», ανέφερε αρχικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, προσθέτοντας πως η διαμόρφωση ενός κοινού ευρωπαϊκού πλαισίου δεν ήταν αυτονόητη. Η Ελλάδα πράγματι είχε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των προτάσεων, καθώς ήταν η πρώτη χώρα που έθεσε το ζήτημα του τουρισμού στον ευρωπαϊκό δημόσιο διάλογο.

Στην ελληνική πλευρά υπάρχει ικανοποίηση για το γεγονός ότι «πέρασε» η θέση της Ελλάδας για τη μη κενή θέση στα αεροπλάνα. Η πρόταση για κενές θέσεις ανάμεσα στους επιβάτες αποτελούσε σύμφωνα με τις ελληνικές προτάσεις ανασταλτικό παράγοντα αρχικά για τις εταιρείες και ως εκ τούτου και για το σύνολο του τουριστικού προϊόντος. Παράλληλα, η σαφής αναφορά της Κομισιόν για προβάδισμα στο άνοιγμα των χωρών με λίγα κρούσματα, που θα αποτελεί βασικό κριτήριο, είναι κάτι που ευνοεί την Ελλάδα. «Ηρθε η ώρα η καλή δουλειά να προσελκύσει πελάτες, δηλαδή τουρίστες», αναφέρει χαρακτηριστικά στην «Κ» κυβερνητικό στέλεχος, υπογραμμίζοντας πως η Ελλάδα χάρη στην ταχεία αντιμετώπιση της πανδημίας είναι από τις χώρες με τη χαμηλότερη διασπορά του ιού ανά 100.000 κατοίκους.

«Οχι» στο τεστ 72 ωρών

Κατά τα λοιπά, η πρόταση της Αθήνας για τεστ σε όποιον ανεβαίνει στο αεροπλάνο τουλάχιστον 72 ώρες πριν, δεν πέρασε μέσα στις εισηγήσεις της Επιτροπής. Η βασική λογική είναι πως κάποιος μπορεί να είναι καθαρός στο τεστ και να νοσήσει μετά, κάτι που δεν το καλύπτει απόλυτα το τεστ των 72 ωρών. Στην ελληνική κυβέρνηση, ωστόσο, υπάρχει η άποψη πως κάποιος που έρχεται στην Ελλάδα θα πρέπει να είναι βέβαιο πως δεν νοσεί. Αν νοσήσει μετά θα υπάρχουν ειδικά πρωτόκολλα διαχείρισης στο εσωτερικό.

Κάτι που δεν ήχησε θετικά στα «αυτιά» της Αθήνας ήταν η αναφορά στα κριτήρια που έθεσε η Επιτροπή στα κράτη-μέλη. Συγκεκριμένα, κάνει λόγο για οικονομικούς και κοινωνικούς παράγοντες που δίνουν προτεραιότητα στη «διασυνοριακή κυκλοφορία» σε βασικούς τομείς δραστηριότητας. Η έκφραση μπορεί να διαβαστεί και ως προτεραιότητα στα ταξίδια με αυτοκίνητο, κάτι που δεν ευνοεί την Ελλάδα λόγω γεωγραφικής θέσης. Σε κάθε περίπτωση, την επόμενη εβδομάδα θα δοθεί στη δημοσιότητα το ολοκληρωμένο σχέδιο της ελληνικής πλευράς για τον τουρισμό, καθώς οι οδηγίες της Κομισιόν θα ληφθούν υπ’ όψιν αλλά η κάθε χώρα κρατά χώρο αυτονομίας.

Την ίδια ώρα, η πολιτική αντιπαράθεση με επίκεντρο τις κάμερες στις σχολικές αίθουσες συνεχίζεται. Ο Στέλιος Πέτσας, απαντώντας σε σχετική ανάρτηση του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξη Τσίπρα, σημείωσε πως η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη «να βρίσκει λύσεις στα προβλήματα και όχι να εφευρίσκει προβλήματα σε κάθε λύση». Ο εκπρόσωπος κατηγόρησε τον κ. Τσίπρα πως «θέλει κλειστά σχολεία» και «αδιαφορεί για τις αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχική και πνευματική υγεία των μαθητών και στη διεύρυνση των κοινωνικών ανισοτήτων εις βάρος των πιο ευάλωτων».

Τέλος, χθες ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε τηλεφωνική επικοινωνία με τον Πάπα Φραγκίσκο. Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκε η παγκόσμια πρόκληση που συνιστά ο κορωνοϊός αλλά και τα μέτρα που έχουν ληφθεί για την αντιμετώπισή του, αλλά και η κλιματική κρίση. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ενημέρωσε τον Ποντίφικα για την κατάσταση στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και τόνισε ότι προσβλέπει στην επίσκεψή του στη χώρα μας μόλις οι συνθήκες το επιτρέψουν.

Σταύρος Παπαντωνίου Καθημερινή