Περισσότερες από 10.000 θέσεις εργασίας θα χαθούν από τις ελληνικές τράπεζες τα επόμενα χρόνια λόγω του μετασχηματισμού που επιφέρουν στον κλάδο οι νέες τεχνολογίες. Παράλληλα, το δίκτυο καταστημάτων εκτιμάται ότι θα συρρικνωθεί κατά τουλάχιστον 300 σημεία από τα τρέχοντα επίπεδα. Την ίδια ώρα, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές, κυρίως μέσω υπολογιστών, αυξάνονται με πολύ γρήγορους ρυθμούς, ενώ ήδη μέσω του κινητού τηλεφώνου μπορεί κάποιος να πραγματοποιεί κάθε τραπεζική συναλλαγή. 

Σύμφωνα με επιτελικά στελέχη τραπεζών, παρά τη δραματική συρρίκνωση του κλάδου την τελευταία 5ετία εξαιτίας της κρίσης, οι μειώσεις θα έχουν συνέχεια αυτή τη φορά όχι λόγω συγχωνεύσεων ή σχετικών δεσμεύσεων που έχουν αναλάβει οι εγχώριες τράπεζες στις ευρωπαϊκές αρχές λόγω αναδιάρθρωσης. Οι μειώσεις προσωπικού - δικτύου είναι αναπόδραστη εξέλιξη λόγω μεγάλων τεχνολογικών εξελίξεων που μετασχηματίζουν ριζικά το μοντέλο λειτουργίας των τραπεζών. 

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό των τραπεζών, μέχρι το τέλος του 2020 το απασχολούμενο προσωπικό στις τράπεζες από περίπου 46.600 άτομα σήμερα θα περιοριστεί κατά 25% και θα διαμορφωθεί σε 35.000 άτομα. Η απώλεια περίπου 11.000 θέσεων εργασίας θα έρθει να προστεθεί στην ήδη μεγάλη μείωση του προσωπικού των τραπεζών κατά 19.000 θέσεις εργασίας, από 65.682 που ήταν το 2009 σε 46.615 σήμερα (Ιούνιος 2016). 

Είκοσι χρόνια πίσω έχουν γυρίσει οι τράπεζες σε ό,τι αφορά το δίκτυο καταστημάτων. Σήμερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Ενωσης Τραπεζών (ΕΕΤ) ανέρχεται σε 2.343 σημεία, μειωμένο κατά 1.736 σημεία σε σχέση με το 2009 (4.079 καταστήματα). Ετσι, το δίκτυο των τραπεζών (Ιούνιος 2016) είναι σχεδόν κατά 200 σημεία μικρότερο από αυτό το 1997. Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με τις τράπεζες θα περιοριστεί κατά τουλάχιστον 300 σημεία τα επόμενα χρόνια και θα συρρικνωθεί κάτω των 2.000 καταστημάτων. 

Η επιβολή των capital controls προκάλεσε ένα πρωτόγνωρο σοκ στην οικονομία και στο τραπεζικό σύστημα, ωστόσο υπάρχουν κάποιες σημαντικές ακούσιες θετικές συνέπειες. Σύμφωνα με μελέτη της ΕΕΤ, μετά τη θέσπιση περιορισμών στην ανάληψη μετρητών και στη μεταφορά κεφαλαίων τον Ιούνιο του 2015, επιχειρήσεις και καταναλωτές έχουν προσαρμοστεί σε ευρεία κλίμακα στη διενέργεια πληρωμών χωρίς τη χρήση μετρητών. 

Επίσης, έχει αυξηθεί κατακόρυφα η αξιοποίηση των εναλλακτικών καναλιών εξυπηρέτησης της πελατείας των τραπεζών (internet, mobile, phone banking, ΑΤΜ, APS) έναντι των τραπεζικών καταστημάτων. Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕΤ από τις τράπεζες -μέλη της: 

• Ο αριθμός και η αξία συναλλαγών μέσω internet banking αυξήθηκαν, σε ετήσια βάση, κατά 40% και 29% αντίστοιχα. 

• Ο αριθμός και η αξία συναλλαγών μέσω mobile banking αυξήθηκαν, σε ετήσια βάση, κατά 142% και 82% αντίστοιχα. 

Καθημερινή (Γιάννης Παπαδογιάννης)