Όποιος ψάχνει ανάμεσα στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, σίγουρα θα έχει παρατηρήσει ότι σε κάθε μοντέλο, υπάρχουν εκείνοι που πουλάνε σε χαμηλές τιμές και εκείνοι που ζητάνε παράλογα χρήματα. Το «πρόβλημα» με τα μεταχειρισμένα είναι ότι ο κάθε πωλητής μπορεί να θέσει εκείνος την τιμή που πιστεύει ότι αξίζει το δικό του όχημα. Φυσικά στην περίπτωση που βρίσκεται έξω από τα δεδομένα της αγοράς θα πρέπει να έχει μπόλικη υπομονή για να πουλήσει τελικά το αυτοκίνητο, κάτι που πιθανότατα δεν θα συμβεί καν αν δεν αποφασίσει να ρίξει την τιμή. Ωστόσο, υπάρχουν και διάφοροι παράγοντες που συνυπολογίζονται στην αξία του κάθε αυτοκινήτου, εκτός του μοντέλου του. Για παράδειγμα, το πόσο προσεγμένο είναι, θα μετρήσει στην τιμή, όπως και τα χιλιόμετρα ή ο extraεξοπλισμός. Επίσης, αν είναι μια πιο σπάνια έκδοση με ισχυρότερο κινητήρα και πάλι ενδεχομένως να έχει υψηλότερη τιμή. Πόση σημασία όμως έχουν όλα αυτά;

Για παράδειγμα, στις ελληνικές αγγελίες αυτοκινήτων, αμέτρητοι πωλητές χρησιμοποιούν τις λέξεις… fullextra για να πουν ότι το αυτοκίνητο που πουλάνε έχει πολλά extra. Όμως δεν είναι λίγες οι φορές που τελικά, το όχημα μπορεί να μην έχει και κανένα extra. Ή να έχει δύο-τρία στοιχεία του προαιρετικού εξοπλισμού. Οι φορές που ο πωλητής αναγράφει τις λέξεις fullextraκαι είναι όντως… full, είναι ελάχιστες. Στην Ελλάδα όμως δεν είμαστε απόλυτα συνηθισμένοι με τον προαιρετικό εξοπλισμό. Η συντριπτική πλειονότητα των αγοραστών επιλέγουν βασικές εκδόσεις, άντε μια πάνω από τη βασική και δεν προσθέτουν τίποτα από τη λίστα των extra. Αυτό φυσικά το συναντάμε περισσότερο στις mainstreamμάρκες και όχι τόσο στις premium, οι οποίες από μόνες τους ωθούν τους αγοραστές στην επιλογή διάφορων πακέτων επιπλέον εξοπλισμού.

Τι σημαίνει αυτό; Ότι τα λίγα αυτοκίνητα που όντως έχουν ένα πολύ καλό επίπεδο εξοπλισμού περνάνε… στα ψιλά. Αν ο ιδιοκτήτης τους αποφασίσει να το πουλήσει και βάλει μια τιμή μεγαλύτερη από τα δεδομένα της αγοράς, επειδή είναι πιο πλούσια εξοπλισμένο, τότε το πιθανότερο σενάριο είναι να μην χτυπήσει το τηλέφωνό του από κάποιον ενδιαφερόμενο. Και αν χτυπήσει, τότε το «παζάρι» θα είναι μια από τις πρώτες κινήσεις του υποψήφιου αγοραστή με τη δικαιολογία ότι το δίνει ακριβά. Στο εξωτερικό τα πράγματα δεν είναι έτσι. Οι βασικές εκδόσεις μένουν συνήθως στα αζήτητα και τα περισσότερα αυτοκίνητα που πωλούνται, είναι «χτισμένα» με αρκετά extra. Από στοιχεία άνεσης και ασφάλειας, μέχρι περισσότερες τεχνολογίες συνδεσιμότητας. Και πιθανότατα αυτός είναι και ο λόγος που τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει «της μόδας» τα μεταχειρισμένα εισαγωγής.

Αν για παράδειγμα ψάξει κάποιος στη Γερμανία, θα βρει αυτοκίνητα με σχεδόν όλο τον κατάλογο των extraμιας εταιρείας. Ηλιοροφές, μεγάλες οθόνες, ηλεκτρικά καθίσματα, δερμάτινες επενδύσεις, σπορ πακέτα εμφάνισης, ακόμη και πιο πρακτικά πράγματα όπως τα θερμαινόμενα καθίσματα/τιμόνι μαζί με θερμαινόμενο παρμπρίζ μπροστά, στοιχεία εξοπλισμού απαραίτητα σε χώρες με δύσκολο χειμώνα. Για αυτό και οι αντιπροσωπείες εκεί τα εντάσσουν στον βασικό εξοπλισμό των περισσότερων αυτοκινήτων. Στην Ελλάδα όμως η κατάσταση είναι αντίστροφη. Οι εισαγωγικές εταιρείες επιλέγουν να φτιάχνουν πολύ «βασικές» εισαγωγικές εκδόσεις για να πετύχουν χαμηλότερη τιμή. Αυτοκίνητα με τάσια, με απλό A/Cκαι όχι κλιματισμό, ακόμη και απουσία βασικών πλέον βοηθημάτων όπως οι αισθητήρες παρκαρίσματος ή το CruiseControl.

Γίνονται «περικοπές» σε εξοπλισμό που θεωρούμε δεδομένο εδώ και τουλάχιστον 10 χρόνια, για να καταπολεμηθεί με κάποιο τρόπο το φαινόμενο των πανάκριβων τιμών που ολοένα και αυξάνονται. Αυτά επηρεάζουν και την αγορά μεταχειρισμένων, αφού σε λίγα χρόνια αυτά τα μοντέλα θα βγουν προς πώληση. Επίσης, στη χώρα μας βρίσκουμε τόσα «γυμνά» μεταχειρισμένα, επειδή οι πωλήσεις καινούργιων γίνονται σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό μέσω leasing. Οι εταιρείες χρονομίσθωσης επιλέγουν ελάχιστα έως καθόλου extra, άρα αυτό εξηγεί για ποιο λόγο βλέπουμε τόσα αυτοκίνητα σε βασικό άσπρο χρώμα γύρω μας, με τάσια και προβολείς αλογόνου, ενώ στις ακριβότερες εκδόσεις έχουν LEDφωτισμό, για παράδειγμα. Όσο η τιμή παραμένει η απόλυτη προτεραιότητα, τόσο θα σπανίζουν και τα πλούσια εξοπλισμένα αυτοκίνητα στη χώρα μας. Ωστόσο, σε περίπτωση πώλησης, είναι βέβαιο ότι ένα αυτοκίνητο που πραγματικά έχει στοιχίσει πολλά περισσότερα χρήματα από τα υπόλοιπα «ίδια» που κυκλοφορούν, θα πρέπει να πληρωθεί και ανάλογα. Ακόμη κι αν το τίμημα είναι μεγαλύτερη αναμονή μέχρι να «φύγει». Είναι σίγουρο ότι θα βρεθεί ο αγοραστής που θα εκτιμήσει τη διαφορετικότητά του και θα είναι πρόθυμος να πληρώσει κάτι περισσότερο για να πάρει ένα καλύτερο αυτοκίνητο. Στην περίπτωση πάντα που το όχημα είναι σε γενικότερα καλή κατάσταση, με σωστή συντήρηση και χωρίς μεγάλο ατύχημα στο ενεργητικό του.