Στην τελική ευθεία βρίσκεται η οριστικοποίηση του νέου πακέτου έκτακτων και μόνιμων μέτρων, ύψους άνω των 1,3 δισ. ευρώ, για τη στήριξη των εισοδημάτων των νοικοκυριών, τα οποία θα ανακοινωθούν και θα εφαρμοστούν πριν από τις εκλογές.

Στο θέμα των έκτακτων μέτρων και τη συζήτηση που έχει ξεκινήσει σε επίπεδο Eurogroup, αρμόδιες πηγές από το οικονομικό επιτελείο διαβεβαιώνουν σε όλους τους τόνους ότι δεν αλλάζει το σύστημα των επιδοτήσεων για τα τιμολόγια του ρεύματος, ούτε και η εφαρμογή του Market Pass. Υπενθυμίζεται ότι στο Eurogroup της Δευτέρας οι ΥΠΟΙΚ της Ευρωζώνης συμφώνησαν σε μια διαδικασία σταδιακής αποκλιμάκωσης και διακοπής των μέτρων στήριξης της Ευρωζώνης, με στόχο να μην ανατροφοδοτείται ο πληθωρισμός των τιμών ενέργειας. Με τα δεδομένα αυτά, οι αποφάσεις που θα ληφθούν αφορούν την Ελλάδα, κυρίως σε ό,τι αφορά τον χρόνο που θα αποφασιστεί να τερματιστούν τα μέτρα στήριξης. Από το ΥΠΟΙΚ επιμένουν ότι, όσο οι τιμές της ενέργειας επιβάλλουν τη στήριξη επιχειρήσεων και νοικοκυριών, αυτή θα παρέχεται, καθώς η Ελλάδα έχει ειδικά χαρακτηριστικά τόσο στην αγορά ενέργειας όσο και στην αγορά καυσίμων.

Ωστόσο, στην πορεία για την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, απαραίτητη θα είναι και η καλή έξωθεν μαρτυρία από τους θεσμούς στους οποίους συμμετέχει η Ελλάδα. Πολύ περισσότερο τη στιγμή κατά την οποία η Ελλάδα είχε την πρωτιά σε μέτρα στήριξης, τόσο κατά την κρίση της πανδημίας όσο και κατά την τρέχουσα ενεργειακή κρίση, ενώ βρίσκεται στην ειδική κατηγορία των χωρών με υψηλό χρέος. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα στήριξε το 2022 νοικοκυριά και επιχειρήσεις με μέτρα που είχαν δημοσιονομικό κόστος 4,6 δισ. ευρώ (2,3% του ΑΕΠ), ενώ στον μέσο όρο της Ε.Ε. η στήριξη δεν ξεπέρασε το 1,3% του ΑΕΠ. Έχοντας, λοιπόν, ξεπεράσει κατά πολύ τον μέσο όρο, θα είναι δύσκολο η Ελλάδα να μη δεχθεί και κάποιους περιορισμούς, αν ισχύουν σε όλη την Ευρωζώνη.

Δεδομένα τα νέα μέτρα 

Παρ’ όλα αυτά, το οικονομικό επιτελείο βρίσκεται στη διαδικασία της επιλογής και νέων μέτρων, που μπορούν να ανακοινωθούν και να εφαρμοστούν ανεξάρτητα από τον χρόνο διεξαγωγής των εκλογών. Εκείνο που θα πρέπει να ξεκαθαρίσει είναι ένα ασφαλές δημοσιονομικό περιθώριο, ώστε και να ενισχυθούν νοικοκυριά και επιχειρήσεις και, παράλληλα, να επιτευχθούν οι στόχοι για την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος.

Με βάση τους έως τώρα υπολογισμούς του οικονομικού επιτελείου, υπάρχει από το 2022 ένα "πλεόνασμα" φορολογικών εσόδων της τάξης του 0,7% του ΑΕΠ (1,4 δισ. ευρώ), το οποίο όμως θα κλειδώσει στο τέλος Φεβρουαρίου.

Επίσης, από το 1 δισ. ευρώ που έχει ενταχθεί στον Προϋπολογισμό για επιδοτήσεις στο ρεύμα, μετά και την πτώση των τιμών της ενέργειας, αναμένεται ότι θα μείνει υπόλοιπο ύψους 600-700 εκατ. ευρώ.

Σε όλα αυτά θα πρέπει να προστεθούν και άλλα 373 εκατ. ευρώ από τη φορολόγηση των υπερκερδών των παραγωγών ρεύματος, τα οποία θα εισπραχθούν το πρώτο τρίμηνο του 2023.

Τάσοw Δασόπουλος, Capital.gr