Ανοδικές τάσεις παρουσίασαν κατά τους πρώτους επτά μήνες του 2020 οι εξαγωγές φρούτων από την Ελλάδα στη Γερμανία, συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, τόσο σε όρους ποσοτήτων όσο και σε όρους αξίας, σύμφωνα με στοιχεία της Ομοσπονδιακής Στατιστικής Υπηρεσίας της Γερμανίας (Destatis).

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία αυτά, που επεξεργάστηκε το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του Βερολίνου, κατά το πρώτο επτάμηνο του 2020 εισήχθησαν στη Γερμανία 58.340 τόνοι φρούτων από την Ελλάδα, έναντι 55.677 τόνων κατά την αντίστοιχη περίοδο του 2019 (+4,78%), ενώ η συνολική αξία των εισαγωγών διαμορφώθηκε στους πρώτους επτά μήνες του 2020 στα 80,77 εκατ. ευρώ, έναντι 50,94 εκατ. ευρώ στο 7μηνο 2019 (+58,57%).

Όπως σχολιάζει σε έρευνα αγοράς του το Γραφείο ΟΕΥ Βερολίνου, παρά το γεγονός ότι η γερμανική αγορά φρούτων κατακλύζεται διαχρονικά από προϊόντα κυρίως ισπανικής και ιταλικής προέλευσης, τα ελληνικά φρούτα κατάφεραν να αξιοποιήσουν το momentum που δημιούργησε η πανδημία από τον Μάρτιο έως τον Ιούνιο, διάστημα κατά το οποίο δημιουργήθηκε μεγάλη ζήτηση στην αγορά για ποιοτικά φρέσκα φρούτα και ως εκ τούτου αύξησαν σημαντικά το μερίδιό τους στη γερμανική αγορά, διατηρώντας παράλληλα τις τιμές τους σε ικανοποιητικά επίπεδα.

Η τάση αυτή εκτιμάται ότι μπορεί και πρέπει να ενισχύεται συνεχώς. Ποια φρούτα εξάγει η Ελλάδα στη Γερμανία Η Γερμανία εισήγαγε από την Ελλάδα το 2019 93.073 τόνους φρούτων συνολικής αξίας 93,83 εκατ. ευρώ, που αποτελεί υψηλό πενταετίας σε επίπεδο αξίας. Τα ελληνικά φρούτα όπως το ακτινίδιο, τα κεράσια και τα εσπεριδοειδή έχουν καταφέρει να αποκτήσουν το μερίδιό τους στη γερμανική αγορά, ωστόσο άλλα φρούτα όπως τα επιτραπέζια σταφύλια δεν έχουν καταφέρει ακόμα να εδραιωθούν στη συνείδηση των Γερμανών καταναλωτών. Στον παρακάτω πίνακα παρουσιάζονται στοιχεία της Destatis για τις εξαγωγές ελληνικών φρούτων στη Γερμανία το 2019.

Ο ανταγωνισμός με την Τουρκία Τα τελευταία χρόνια η Τουρκία, που εξάγει ομοειδή προϊόντα με τη χώρα μας, έχει καταφέρει να εδραιώσει την παρουσία της στη γερμανική αγορά φρούτων και βρίσκεται πολύ πάνω από την Ελλάδα σε εξαγωγές, με την αξία τους να αγγίζει τα 172 εκατ. ευρώ το 2019.

Σύμφωνα με την έρευνα του Γραφείου ΟΕΥ Βερολίνου, η ανάπτυξη αυτή των τουρκικών εξαγωγών αποδίδεται αφενός στο έντονο ομογενειακό στοιχείο που ζει στη χώρα (με πληθυσμό που ξεπερνά τα 4 εκατομμύρια) και δίνει πολλές ευκαιρίες σε Τούρκους εξαγωγείς για δραστηριοποίηση στη χώρα, αφετέρου στις ανταγωνιστικές τιμές στις οποίες οι Τούρκοι έμποροι φρούτων διαθέτουν τα προϊόντα τους, τα οποία σε αρκετές περιπτώσεις έχουν εισάγει από άλλες μεσογειακές χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, προκειμένου να «βαπτιστούν» τουρκικά και ύστερα να επανεξαχθούν στη Γερμανία σε υψηλότερες τιμές.

Η στάση των καταναλωτών Στην έρευνα επισημαίνεται ότι οι Γερμανοί καταναλωτές, ακολουθώντας τα διεθνή πρότυπα, στρέφονται συνεχώς προς πιο υγιεινά μοντέλα διατροφής και αποζητούν ποιοτικά προϊόντα, που θέλουν να ξέρουν από πού προέρχονται, πώς παράγονται και ποιες καλλιεργητικές μέθοδοι χρησιμοποιούνται.

Οι Έλληνες παραγωγοί φρούτων που δραστηριοποιούνται ή θέλουν να δραστηριοποιηθούν στη Γερμανία θα πρέπει να προσαρμόσουν τα προϊόντα τους στις νέες καταναλωτικές συνήθειες και απαιτήσεις που επιτάσσουν μεγαλύτερη ποικιλία και υγιεινά προϊόντα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, κάτι που μπορεί να γίνει μέσω αναπροσαρμογής και εμπλουτισμού της παραγωγής ελληνικών φρούτων με τη χρήση τεχνολογιών που επεκτείνουν τη συγκομιδή καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Είδος φρούτου Όγκος (σε τόνους) Αξία (σε χιλ. ευρώ) Κεράσια 5.693,9 τόνοι 14.394 ευρώ.  Ακτινίδια 16.726,1 14099. Φράουλες 5.942,8 11.269. Πορτοκάλια 13.787,4 6.941. Βερίκοκα συσκευασμένα 7.474,3 6.485. Καρπούζια 16.169 6.122. Κλημεντίνες 4.078,4 3.259. Ροδάκινα 5.644,9 3.180. Βερίκοκα φρέσκα 2.647,7 2.649. Σύκα 252,7 1.163

Σπύρος Πιστικός