Αποζημιώσεις για τα απολεσθέντα έσοδα που είχε λόγω της πανδημίας διεκδικεί και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενώ μετατίθεται συνεχώς προς τα πίσω η άφιξη των νέων αμαξοστοιχιών για την αναβάθμιση των υπηρεσιών στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη και όχι μόνο. 

Προς τα τέλη του χρόνου φαίνεται πως πάει η άφιξη του πρώτου ανακατασκευασμένου τραίνου, ενώ τα υπόλοιπα πέντε δεν πρόκειται να έλθουν πριν από τα μέσα του 2021, το νωρίτερο. Η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ επικαλείται την καθυστέρηση στις εργασίες αφού τα ιταλικά εργοστάσια ήταν κλειστά για εβδομάδες. Στην πραγματικότητα, πάντως, σοβαρό ρόλο διαδραματίζει και η μεγάλη βουτιά στην κίνηση στο σιδηροδρομικό δίκτυο λόγω πανδημίας.

Η μητρική ιταλική εταιρεία Ferrovie Dello Stato Italiane (FS Italiane Group) έχει σοβαρότερους πονοκεφάλους από την Ελλάδα και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ που αποτελεί ελάχιστο ποσοστό της δραστηριότητας σε ολόκληρη την Ευρώπη. Πριν από λίγες ημέρες ο πρέσβης της Ιταλίας στο Ηνωμένο Βασίλειο Raffaele Trombetta αναγκάστηκε να παρέμβει στην βρετανική κυβέρνηση εν μέσω φημολογίας για κατάργηση συμβάσεων λειτουργίας σιδηροδρομικών γραμμών. 

Η κυβέρνηση είχε αναγκαστεί να επανακρατικοποιήσει εταιρείας επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών τον περασμένο Μάρτιο λόγω του κορωνοϊού καθώς τα έσοδά τους είχαν μειωθεί κατά 90%. Τώρα φαίνεται πως εξετάζει την πλήρη κατάργηση αυτών των συμβάσεων και την αντικατάστασή τους με νέες, πιο ρεαλιστικές όσον αφορά την κίνηση. Η Trenitalia, που αποτελεί τον πυρήνα του FS Italiane Group, είχε κερδίσει πέρυσι τη σύμβαση για τη γραμμή μεταξύ Λονδίνου και Εσσεξ. Αν ακυρωθεί η σύμβαση θα χάσει περισσότερα από 100 εκατ. στερλίνες.

Συνεπώς τα προβλήματα στην Ελλάδα είναι παρωνυχίδα για τους Ιταλούς που τρέχουν και δεν φτάνουν ώστε να αντιμετωπίσουν την κυβέρνηση Μπ. Τζόνσον στην Βρετανία. Οι Βρετανοί θέλουν να ακυρώσουν τις συμβάσεις και να τις αντικαταστήσουν με «επείγοντα συμβόλαια» που θα προσφέρουν χαμηλό, εγγυημένο περιθώριο κέρδους, 2%, για την περίοδο της πανδημίας.

Στην Ελλάδα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πρόλαβε να υπογράψει, τον περασμένο Νοέμβριο, λεόντειο σύμβαση, ύψους 750 εκατ. ευρώ για την λειτουργία των άγονων γραμμών την επόμενη δεκαπενταετία. Παράλληλα, όμως, είχε υποσχεθεί και επενδύσεις 2,2 έως 2,5 δισ. ευρώ για τα επόμενα εννέα έτη. Αν δεν υπάρξει άμεση αντιμετώπιση της πανδημίας, τότε το επενδυτικό πρόγραμμα θα εκτροχιαστεί.

Oι επενδύσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αφορούν τη μίσθωση και προμήθεια νέου τροχαίου υλικού, την ανακατασκευή μηχανοστασίων, την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών, το ανθρώπινο δυναμικό και άλλους τομείς.

businessdaily.gr