Η αισθητή μετατόπιση του τζίρου από τις μικρές στις μεγάλες εμπορικές επιχειρήσεις και η διενέργεια προσφορών εν μέσω Χριστουγέννων και λίγες ημέρες πριν από την έναρξη των τακτικών χειμερινών εκπτώσεων χαρακτήρισαν την εικόνα στο λιανεμπόριο τη φετινή εορταστική περίοδο.

Πρόκειται δε για φαινόμενα αλληλένδετα, καθώς οι μεγάλες αλυσίδες και τα πολυκαταστήματα είναι οι επιχειρήσεις που έχουν πολύ μεγαλύτερη δυνατότητα να διενεργούν προσφορές σε σημαντικό αριθμό των εμπορευμάτων τους, για μεγάλο χρονικό διάστημα και με διόλου ευκαταφρόνητα ποσοστά εκπτώσεων.

Επιπλέον, πρόκειται για τις επιχειρήσεις εκείνες που έχουν επίσης τη δυνατότητα να λειτουργούν πολύ περισσότερες ώρες από τις μικρότερες, αξιοποιώντας στον μέγιστο δυνατό βαθμό τη διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων, όπως αυτή προέκυψε αρχικά το 2013 και στη συνέχεια το 2017 με τα σχετικά νομοθετήματα για τη λειτουργία τις Κυριακές.

Με την ανάκαμψη μάλιστα που παρατηρείται στις τιμές των εμπορικών ακινήτων, οι αλυσίδες, ελληνικές και πολυεθνικές, έχουν συνήθως τη δυνατότητα να μισθώνουν καταστήματα στους δημοφιλείς εμπορικούς δρόμους. Μάλιστα, διαφοροποιήσεις παρατηρούνται και μεταξύ των μεμονωμένων εμπορικών επιχειρήσεων και όχι μόνο μεταξύ μεμονωμένων και αλυσίδων, με τις μεγαλύτερες εξ αυτών να παρουσιάζουν καλύτερη εικόνα από άποψης προσέλκυσης των καταναλωτών.

Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝΕΜΥ ΕΣΕΕ), βελτίωση του τζίρου κατά τη φετινή εορταστική περίοδο κατέγραψε το 17,6% των επιχειρήσεων. Ωστόσο, το αντίστοιχο ποσοστό στις εμπορικές επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 70.000 ευρώ είναι πολύ υψηλότερο, 28,6%. Αντιθέτως, είναι πολύ μικρότερο στις πολύ μικρές εμπορικές επιχειρήσεις. Ειδικότερα, αύξηση πωλήσεων κατέγραψε μόλις το 12,1% των επιχειρήσεων με τζίρο κάτω των 15.000 ευρώ, ενώ στις επιχειρήσεις με τζίρο από 15.000 ευρώ έως 29.999 ευρώ το σχετικό ποσοστό ήταν 16,7%. Στις εμπορικές επιχειρήσεις με τζίρο πάνω από 30.000 ευρώ και έως 44.999 ευρώ το ποσοστό αυτών που είδαν τις πωλήσεις τους αυξημένες κατά την πρόσφατη εορταστική περίοδο ήταν 13,3%, ενώ 22,2% ήταν το σχετικό ποσοστό στις επιχειρήσεις με τζίρο από 45.000 ευρώ έως 69.999 ευρώ.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του εμπορικού κόσμου, το ποσοστό του τζίρου που έχει μετατοπιστεί από τις μικρές προς τις μεγάλες επιχειρήσεις, κυρίως σε αλυσίδες και πολυκαταστήματα, είναι πλέον διψήφιο, υπερβαίνοντας κατά πολύ το 4,3% που είχε καταγράψει η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) πριν από μερικούς μήνες.

Εντύπωση προκαλεί, επίσης, το γεγονός ότι σχεδόν τέσσερις στις δέκα εμπορικές επιχειρήσεις πραγματοποίησαν κατά την εορταστική περίοδο προσφορές, φαινόμενο που πριν από μερικά χρόνια ήταν άγνωστο. Το εύρος της έκπτωσης που πραγματοποίησε το 37% των επιχειρήσεων που έκανε προσφορές ήταν 11% έως 20%, από 21% έως 40% για το 26% των επιχειρήσεων ενώ ένα 15% έκανε εκπτώσεις μικρότερες του 10%. Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι το 18% των επιχειρήσεων πραγματοποίησε προσφορές με ποσοστό έκπτωσης πάνω από 41%.

Mε πληροφορίες από Δήμητρα Μανιφάβα (Καθημερινή)