Μετά τον κινηματογράφο και η μουσική βιομηχανία επιχειρεί να αποκομίσει κέρδη από την τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ), επενδύοντας σε μία από τις μεγαλύτερες... υπαρξιακές απειλές της. O κολοσσός της Google και η Universal Music, η οποία ελέγχει περίπου το ένα τρίτο της παγκόσμιας αγοράς μουσικής, βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις για να αδειοδοτήσουν μελωδίες και φωνές καλλιτεχνών για τραγούδια που παράγονται με τη βοήθεια της ΑΙ, αποκάλυψαν οι Financial Times.

Η μουσική βιομηχανία δίνει εδώ και καιρό μάχη με τα deepfake τραγούδια που φτιάχνονται με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και μιμούνται πειστικά τις φωνές ή τον ήχο καταξιωμένων καλλιτεχνών, συχνά χωρίς τη συγκατάθεσή τους.

Με τον τρόπο αυτό, η φωνή του θρυλικού Φρανκ Σινάτρα έχει χρησιμοποιηθεί σε μια έκδοση του χιπ-χοπ τραγουδιού «Gangsta’s Paradise», ενώ ο Τζόνι Κας, ένας από τους πιο επιδραστικούς μουσικούς του 20ού αιώνα, ακούγεται στο ποπ σινγκλ «Barbie Girl». Καθώς η τεχνητή νοημοσύνη κερδίζει διαρκώς έδαφος, μεγάλοι σταρ έχουν εκφράσει φόβους πως η δουλειά τους θα κινδυνεύσει από τις deepfake εκδοχές τους. «Η φωνή ενός καλλιτέχνη είναι συχνά το πιο πολύτιμο μέρος του βιοπορισμού και της δημόσιας προσωπικότητάς του, και η κλοπή της είναι λάθος», είχε πει μόλις τον περασμένο μήνα σε Αμερικανούς βουλευτές ο γενικός σύμβουλος της Universal Music, Τζέφρι Χάρλεστον.

Εκτοτε οι συζητήσεις μεταξύ της Google και της Universal Music προχώρησαν και αν και βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο έχουν στόχο τη δημιουργία ενός ρυθμιστικού πλαισίου, ώστε τα deepfake τραγούδια να δημιουργούνται νόμιμα και να πληρώνουν τους κατόχους των πνευματικών δικαιωμάτων γι’ αυτό.

Η Warner Music, η τρίτη μεγαλύτερη δισκογραφική εταιρεία στον κόσμο, συζητάει επίσης με την Google για μια αντίστοιχη συμφωνία. Στελέχη της μουσικής βιομηχανίας παρομοιάζουν την έκρηξη των τραγουδιών που δημιουργούνται μέσω ΑΙ με το αρχικό στάδιο του Youtube –που ανήκει στην Google– όταν οι χρήστες άρχισαν να προσθέτουν δημοφιλή τραγούδια ως soundtrack σε βίντεο που δημιουργούσαν. Η μουσική βιομηχανία ήταν επί χρόνια σε διαμάχη με το Youtube για παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων, οι δύο πλευρές όμως κατέληξαν σε ένα σύστημα που καταβάλλει πλέον στη μουσική βιομηχανία περίπου 2 δισ. δολ. τον χρόνο για τα βίντεο που δημιουργούνται από χρήστες.

Το ζήτημα βρέθηκε στο επίκεντρο νωρίτερα φέτος, όταν ένα τραγούδι παραγωγής AI που μιμούνταν τις φωνές των Ντρέικ και The Weeknd έγινε viral, με αποτέλεσμα η Universal Music, η εταιρεία των Ντρέικ, Tέιλορ Σουίφτ και άλλων δημοφιλών μουσικών να αφαιρέσει το τραγούδι από τις πλατφόρμες ροής, λόγω παραβίασης πνευματικών δικαιωμάτων. Αλλοι καλλιτέχνες πάλι «έχουν αγκαλιάσει» την τεχνολογία. Η Καναδή τραγουδοποιός Γκράιμς προτίθεται, όπως είπε πρόσφατα, να επιτρέψει στους ανθρώπους να χρησιμοποιούν τη φωνή της σε τραγούδια ΑΙ και να τους μοιράσει στη συνέχεια τα δικαιώματα.

Για την Google, η δημιουργία ενός μουσικού προϊόντος σημαίνει ότι θα μπορούσε να ανταγωνιστεί αντιπάλους όπως η Microsoft, η οποία έχει επενδύσει 10 δισ. δολ. στην κορυφαία εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης Openai, ιδιοκτήτρια του κορυφαίου μοντέλου τεχνητής νοημοσύνης στην αγορά, γνωστού ως GPT-4. Το μοντέλο έχει ήδη ενσωματωθεί στη μηχανή αναζήτησης Bing της Microsoft και η Google δίνει μάχη για να καλύψει τη διαφορά, λανσάροντας τα δικά της προϊόντα τεχνητής νοημοσύνης, όπως το chatbot Bard.

Καθημερινή