Φανταστείτε πως θέλετε να επισκεφθείτε για πρώτη φορά μία ευρωπαϊκή πόλη. Αν δεν πηγαίνατε με group θα είχατε δύο βασικές επιλογές διαμονής: ξενοδοχείο ή διαμέρισμα.

Στην πρώτη περίπτωση πιθανόν να μπαίνατε στα γνωστά sites και πολύ εύκολα θα επιλέγατε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου.

Ας έρθουμε στη δεύτερη περίπτωση τώρα. Θα μπαίνατε μάλλον στην Airbnb (αν και υπάρχουν πολλές παρόμοιες πλατφόρμες όπως η HomeAway, Flipkey, κ.α.) και θα διαλέγατε ανάμεσα σε εκατοντάδες ή και χιλιάδες διαμερίσματα βάσει τιμής, τοποθεσίας, αριθμού ατόμων, κτλ. Και πάλι με ένα κλικ, θα επιβεβαιώνατε την κράτηση σας.

Μοιάζει να είναι ακριβώς ο ίδιος τρόπος αλλά έχει και κάποιες διαφορές που κάνουν τη... διαφορά.

Πρώτα από όλα τα σχόλια (reviews) που έχουν αφήσει οι προηγούμενοι επισκέπτες/ένοικοι. Αυτά είναι ουσιαστικά και μετράνε πολύ. Τα σχόλια αυτά δεν αφορούν μόνο το διαμέρισμα αλλά και τη γειτονιά, τον ίδιο τον "οικοδεσπότη" και ό,τι άλλο μπορεί κάποιος να φανταστεί. Αντίθετα, τα σχόλια που μπορεί να αφήσει κάποιος για ένα ξενοδοχείο περιορίζονται στην τοποθεσία, τις παροχές, με λίγα λόγια μη χρήσιμα σχόλια στην επιλογή του ξενοδοχείου.

Μία άλλη μεγάλη διαφορά είναι ότι ακόμη και πριν κλείνατε ένα διαμέρισμα θα μπορούσατε να είχατε ανοιχτή επικοινωνία με τον οικοδεσπότη, που εδώ καλείται να παίξει το ρόλο του τουριστικού πράκτορα και του τοπικού οδηγού.

Είναι σύνηθες να ανταλλάσσονται μέχρι και 5 μηνύματα πριν ακόμη ολοκληρωθεί η κράτηση και αφού πρώτα σε ρωτήσουν για τη γειτονιά, πως να κινηθούν από το ξενοδοχείο, ακόμη και προτάσεις για διασκέδαση!

Κουραστικό και χρονοβόρο μεν αλλά έτσι χτίζεται μία σχέση. Η οποία ολοκληρώνεται κατά τη διάρκεια της διαμονής των επισκεπτών/ενοίκων και που σ'αυτό το διάστημα είναι ο οικοδεσπότης το σημείο αναφοράς των εμπειριώνπου θα είχατε σε μία ξένη πόλη.

Στον αντίποδα, πολλά ξενοδοχεία τείνουν να είναι απλά ένα 'μέρος για να μείνεις'. Η απουσία ουσιαστικής επικοινωνίας και επαφής μεταξύ του προσωπικού και του επισκέπτη συχνά περιορίζεται στο να σε βοηθήσουν να βρεις ένα ταξί.

Τα διαφημιστικά φυλλάδια κι ένας χάρτης δεν βοηθούν τους επισκέπτες να χτίσουν εμπειρίες, να δεθούν με έναν τόπο και να τον προτείνουν σε φίλους τους.

Χρειάζεται η επένδυση σε ανθρώπους που αγαπούν την επικοινωνία, και θέλουν να μοιραστούν τη γνώση και την αγάπη τους για την πόλη τους με τους επισκέπτες.

Κατά τη γνώμη μου, οι ανταγωνιστικές τιμές σε σχέση με το μέγεθος των διαμερισμάτων (ολόκληρο σπίτι με κουζίνα vs δωμάτιο ξενοδοχείου) έρχονται δεύτερα. Η ουσιαστική επικοινωνία και οι προσωποποιημένες υπηρεσίες είναι που θα φέρουν και θα κρατήσουν τον επισκέπτη στα ξενοδοχεία.

Μην ξεχνάμε πως -όπως και ό,τιδήποτε άλλο- τα ξενοδοχεία είναι ένα προϊόν που προσφέρεται από ανθρώπους σε ανθρώπους.

Εσείς που θα επιλέγατε τελικά να μένατε;

*Ο Νάσος Γαβαλάς είναι co-founder & CEO @ eazybnb.com