Ελλάδα, Ισπανία, Τουρκία, Αίγυπτος, Κροατία και Κύπρος ετοιµάζονται φέτος να υποδε- χθούν περισσότερους τουρίστες από ποτέ στο θερµότερο -ιστορικά- καλοκαίρι για τον ευρωπαϊκό τουρισµό, µε τη χώρα µας να έχει βάλει τον πήχη κοντά στα 32 εκατοµµύρια ξένους τουρίστες για όλο το 2018 (συµπεριλαµβανοµένης και της κρουαζιέρας), µε βάση τα στοιχεία του υπουργείου Τουρισµού, από 30 και πλέον εκατοµµύρια των διεθνών αφίξεων του 2017. 

Από αυτούς, πάνω από 16 εκατοµµύρια αναµένονται το τρίµηνο Ιουλίου - Σεπτεµβρίου, οπότε συγκεντρώνεται παραδοσιακά για τη χώρα µας, λόγω της υψηλής εποχικότητας, ποσοστό πάνω από το 55% των διεθνών αφίξεων, µε το σύνολο της τουριστικής αγοράς να ποντάρει φέτος σε υψηλότερη µέση κατά κεφαλή δαπάνη από τα 522 ευρώ του 2017 (και 514 ευρώ του 2016) και τα 68 ευρώ της µέσης δαπάνης ανά διανυκτέρευση, χάρη στην έλευση περισσότερων τουριστών από αγορές εκτός Ευρώπης που ξοδεύουν περισσότερο, όπως οι Αµερικανοί. 

Ο Αµερικανός τουρίστας 

«Η αµερικανική αγορά είχε ατονήσει όταν σταµάτησαν τα απευθείας δροµολόγια, ωστόσο ειδικά από το 2016 και µετά έχει επανακάµψει, µε την προσθήκη αρχικά των εποχικών δροµολογίων και το 2017 µε την προσθήκη της απευθείας σύνδεσης της Εmirates», αναφέρει η υπουργός Τουρισµού Ελενα Κουντουρά. 

Σηµειώνεται εδώ ότι η κίνηση της Emirates να συνδέσει την Ελλάδα µε τις ΗΠΑ όλο τον χρόνο, για πρώτη φορά µετά το 2012, έγινε πέρυσι τον Μάρτιο µε το επιχείρηµα της εται- ρείας ότι υπάρχει «ισχυρή καταναλωτική ανάγκη» για νέα καθηµερινή πτήση από το Ντουµπάι προς το Newark Liberty International Airport στη Νέα Υόρκη µέσω της Αθήνας. Σχεδόν ενάµιση χρόνο µετά η κυρία Κουντουρά αναφέρει ότι «η συγκεκριµένη σύνδεση είναι επιτυχηµένη και κερδοφόρα, µε την ίδια την Emirates να σκέφτεται να βάλει δεύτερη πτήση και άλλες αεροπορικές, πέραν των εποχικών δροµολογίων, να εξετάζουν την προσθήκη συνδέσεων για όλο τον χρόνο, δεδοµένων των διψήφιων ποσοστών αύξησης από τις ΗΠΑ και τον Καναδά. 

Η εύκολη προσβασιµότητα είναι το Νο 1 ζητούµενο για τον τουρίστα. Ειδικά ο Αµερικανός τουρίστας, σύµφωνα µε στοιχεία από το Αµερικανικό Επιµελητήριο, ξοδεύει πάνω από 2.500 δολάρια στα ταξίδια του πέραν του κόστους των αεροπορικών ει- σιτηρίων και της διαµονής».

 Αυτή τη στιγµή οι ΗΠΑ, µε στοιχεία 2017, είναι η 11η σηµαντικότερη αγορά εισερχόµενου τουρισµού στην Ελλάδα σε επίπεδο αφίξεων, µε 865.000 τουρίστες την περασµένη χρονιά, και η 4η σε επίπεδο εισπράξεων µε 814 εκατ. ευρώ, ενώ οι προβλέψεις από πλευράς υπουργείου Τουρισµού αναφέρουν ότι ενδεχοµένως φέτος οι Αµερικανοί τουρίστες να ξεπεράσουν ακόµη και το 1 εκατοµµύριο. 

Οι λιγότερο παραδοσιακές αγορές 

Ως προς τις λοιπές χώρες, πέραν των πιο παραδοσιακών για την Ελλάδα ευρωπαϊκών τουριστικών αγορών, όπως αυτές της Γερµανίας και του Ηνωµένου Βασιλείου, που είναι και οι δύο µεγαλύτερες για τη χώρα µας, η υπουργός βλέπει για φέτος αύξηση της τουριστικής κίνησης και από τη Μέση Ανατολή, την Ινδία και την Κίνα µε διψήφια ποσοστά ανόδου - έστω και αν οι εν λόγω αγορές αντιπροσωπεύουν ένα πολύ µικρό ποσοστό επί των συνολικών αφίξεων λόγω και των πιο περιορισµένων αεροπορικών συνδέσεων. 

Πάντως τις θετικές προοπτικές επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία για τον αριθµό θεωρήσεων Σένγκεν που εκδόθηκαν προς την Ελλάδα την περυσινή χρονιά, οι οποίες ναι µεν παρουσίασαν αύξηση, αλλά µε µεγάλα περιθώρια ανόδου:

 Οι βίζες Σένγκεν που εκδόθηκαν προς την Ελλάδα το 2017 ανήλθαν σε 981.000, παρουσιάζοντας αύξηση 31.692 ή ποσοστό 3% σε σύγκριση µε το 2016, έναντι ποσοστού 11% στη Γαλλία, 26% και επιπλέον 46.258 θεωρήσεων στην Πορτογαλία και µικρότερου ποσοστού, της τάξεως του 2%, για Ισπανία και Ιταλία. «Τα στοιχεία αφορούν σηµαντικές και εν δυνάµει αγορές του ελληνικού τουρισµού και αναδεικνύουν αφενός την αύξηση του τουριστικού ρεύµατος προς την Ελλάδα από τις συγκεκριµένες περιοχές και αφετέρου ότι στις περισσότερες από τις χώρες αυτές, ιδιαίτερα της Μέσης Ανατολής, οι βίζες που εκδίδονται από τα προξενεία της Ελλάδας είναι λίγες, ειδικά σε σύγκριση µε αυτές που εκδίδονται από τους ανταγωνιστικούς προορισµούς», σχολιάζει χαρακτηριστικά σχετική ανάλυση του SETE Intelligence, του Συνδέσµου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων. 

Τις µεγαλύτερες ποσοστιαίες αυξήσεις προς Ελλάδα είχαν οι εκδόσεις βίζας Σένγκεν από την Αυστραλία (63%), τον Καναδά (49%), το Χονγκ Κονγκ (39%), την Κίνα (35%) καθώς και τη Βραζιλία (29%). 

Σε απόλυτα νούµερα, η µεγαλύτερη αύξηση ήταν από την Τουρκία (+33.732), την Κίνα (+19.718) και την Ινδία (+3.949). Με βάση τα νούµερα που επικαλείται το υπουργείο Τουρισµού, οι αφίξεις από το Πεκίνο έχουν αύξηση της τάξης του 50% από τον Σεπτέµβριο του 2017, απ’ όταν µπήκε η απευθείας σύνδεση µε την Αθήνα, και από τη Σανγκάη αύξηση 30%. «Τα απόλυτα νούµερα θα γνωρίζουµε στο τέλος της χρονιάς, ωστόσο είναι από τις ανερχόµενες τουριστικές µας αγορές και γινόµαστε ένας πολύ ανταγωνιστικός προορισµός», αναφέρεται χαρακτηριστικά. 

Στις πιο παραδοσιακές ευρωπαϊκές τουριστικές αγορές για την Ελλάδα, και δη στη γερµανική, φέτος αναµένονται τα υψηλότερα νούµερα -ιστορικά- σε σύγκριση µε τα 3,7 εκατοµµύρια των αφίξεων (+18,1% έναντι του 2016) και τα 2,55 δισ. ευρώ των εισπράξεων του 2017.

 Από την άλλη πλευρά, σε µια άλλη πολύ σηµαντική χώρα για τον ελληνικό τουρισµό, η Deloitte για πρώτη φορά εκτιµά, συνολικά, συρρίκνωση των ταξιδιωτικών δαπανών, λόγω των προβληµάτων στη βρετανική οικονοµία. 

Πάντως, πέρυσι οι αφίξεις από το Ηνωµένο Βασίλειο στην Ελλάδα άγγιξαν τα 3 εκα- τοµµύρια (+3,7%) µε πάνω εισπράξεις άνω των 2 δισ. ευρώ. 

Ο ανταγωνισµός στη Μεσόγειο 

Πάντως, όλοι οι δηµοφιλείς τουριστικοί προορισµοί της Μεσογείου φέτος το καλοκαίρι φαίνεται ότι θα βουλιάξουν, µε δυνατό το comeback της Τουρκίας και της Αιγύπτου, που βρίσκεται σε εξέλιξη ήδη από πέρυσι, ενώ την ίδια στιγµή Ισπανία, Κροατία και Κύπρος βλέπουν επίσης πολύ υψηλά νούµερα και διψήφια ποσοστά ανόδου, τα οποία έχουν ξεκινήσει επίσης από το 2017. 

Ενδεικτικά και ενώ η Ελλάδα, πλην της κρουαζιέρας, είχε άνοδο 9,7% των διεθνών αφί- ξεων, στα 27,2 εκατοµµύρια την περασµένη χρονιά, η Ισπανία, µε βάση την επεξεργασία από το SETE Intelligence, δέχθηκε κοντά στα 82 εκατοµµύρια τουρίστες, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 8,6%, η Τουρκία 37,6 εκατοµµύρια µε άνοδο κατά 29,5%, η Κροατία κατά 13,7% µε συνολικά 15,6 εκατοµµύρια αφίξεις, η Αίγυπτος 52,6% µε 8 εκατοµµύρια και η Κύπρος κατά 14,6% µε 3,7 εκατοµµύρια τουρίστες. Ειδικά για τον ανταγωνισµό από την Τουρκία, οι τουριστικοί φορείς δεν παύουν να στέκονται και στην πορεία της τουρκικής λίρας που βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση και πλέον κινείται σε επίπεδα 1 ευρώ = 5,5 τουρκικές λίρες. 

Εστω και αν η πτώση αυτή µπορεί να υποδηλώνει την αυξανόµενη έλλειψη της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας προς την τουρκική οικονοµία, από την άλλη πλευρά το τουρκικό τουριστικό προϊόν καθίσταται πολύ πιο ανταγωνιστικό, αφού η χώρα είναι σαφώς πιο φθηνή έναντι της Ελλάδας, η οποία έχει να αντιµετωπίσει και τον αυξηµένο ΦΠΑ στο τουριστικό πακέτο. Επιπλέον τόσο η Τουρκία όσο και η Αίγυπτος ως προορισµοί φαίνεται να έχουν αφήσει πίσω στις συνειδήσεις των ταξιδιωτών τα ζητήµατα ασφαλείας που αντιµετώπισαν στο πρόσφατο παρελθόν, γεγονός το οποίο θέτουν ουκ ολίγοι εγχώρι- οι τουριστικοί φορείς, µε το δεδοµένο ότι η Ελλάδα έχει κερδίσει µερίδιο τα τελευταία χρόνια ως ένας από τους πλέον ασφαλείς προορισµούς στην ευρύτερη περιοχή. 

Από την πλευρά του, το υπουργείο Τουρισµού δεν φαίνεται να ανησυχεί, µε την κ. Κουντουρά να δηλώνει ότι «την περασµένη διετία είχαµε αύξηση στις προκρατήσεις από 15% έως 20%, ενώ το 2018 είχε εξαρχής κύρια άνοδο ως προς τις προκρατήσεις, πάνω από 30%, ακόµη και 40% σε κάποιες τουριστικές αγορές, ενώ και η κρουαζιέρα κινείται ανοδικά. Εποµένως, το γεγονός αυτό επιβεβαιώνει αυτό που υποστηρίζουµε, ότι η άνοδος της χώρας δεν είναι συγκυριακή και ότι όταν υπάρχει γενικότερη ασφάλεια στη γειτονιά µας ευνοείται και η Ελλάδα, αντίθετα µε όσους υποστηρίζουν ότι ο ελληνικός τουρισµός θα χάσει λόγω της ανάκαµψης των γειτόνων της». 

Το επόµενο στοίχηµα που θα πρέπει να κερδηθεί είναι αυτό της εποχικότητας, αφού την περασµένη χρονιά το 57,3% των διεθνών τουριστικών αφίξεων ή τα 15,6 εκατοµµύρια τουρίστες αφίχθησαν από τον Ιούλιο έως και τον Σεπτέµβριο, περίοδο κατά την οποία η Ελλάδα εισέπραξε το 61,2% των εσόδων της από τον τουρισµό ή αλλιώς 8,7 δισ. ευρώ. 

Το υπουργείο Τουρισµού υποστηρίζει ότι κατά την περίοδο 2016- 2017 ο χειµερινός τουρισµός αυξήθηκε σε ποσοστό κοντά στο 20%, ενώ αντίστοιχη, κοντά στο 18%, ήταν η άνοδος και την περίοδο 2017- 2018. 

Παράλληλα, περιµένει να δει και τα πρώτα αποτελέσµατα από το πιλοτικό ειδικό πρόγραµµα «Τουριστικές επιχειρήσεις ανοικτές 365 ηµέρες τον χρόνο» που θα ξεκινήσει σε συνεργασία και µε tour operators του εξωτερικού, αµέσως µετά το τέλος της εφετινής θερινής σεζόν, για περιοχές τουριστικά ώριµες να το υποστηρίξουν, µε πιλοτική έναρξη από την Κρήτη και τη Ρόδο και µε επόµενο σταθµό προς συζήτηση την Πελοπόννησο. Πάντως στη Σαντορίνη όπου τον φετινό χειµώνα παρέµειναν ανοικτά 140 καταλύµατα (ξενοδοχεία, βίλες και ενοικιαζόµενα δωµάτια) από περίπου 120 πέρυσι, η πληρότητα ήταν άκρως ικανοποιητική. 

Στεφανία Σούκη (Πρώτο Θέμα)