Σε σενάρια και εκτιµήσεις εξακολουθεί να περιορίζεται το σχέδιο για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας, έναν µήνα πριν από τη δεδηλωµένη πρόθεση του ΤΑΙΠΕ∆ για την προκήρυξη του διαγωνισµού, επιβεβαιώνοντας την ανωριµότητα της παραχώρησης και το πλήθος των προαπαιτούµενων που παραµένουν ανοιχτά. 

Η διάρκεια της σύµβασης, το κόστος της βαριάς και της ελαφριάς συντήρησης, η δυσκολία στην πρόβλεψη των κυκλοφοριακών φόρτων σε βάθος χρόνου και οι παρεµβάσεις για την ανάταξη του αυτοκινητόδροµου, σε συνδυασµό µε τους υπερβολικά αργούς ρυθµούς για την εγκατάσταση των µετωπικών διοδίων, δυσχεραίνουν οποιαδήποτε πρόβλεψη για τον διαγωνισµό, την ώρα που η Κοινοβουλευτική Οµάδα του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και άλλων κοµµάτων συντάσσεται µε το κίνηµα «∆εν πληρώνω». 

Ούτε κουβέντα θέλουν να ακούσουν οι βουλευτές για την εγκατάσταση νέων σταθµών διοδίων, άποψη που εκδηλώθηκε και στην τελευταία συνάντηση που έγινε την περασµένη εβδοµάδα στη Βουλή, παρουσία του υπουργού Υποδοµών Χρήστου Σπίρτζη, του υφυπουργού Οικονοµίας Στέργιου Πιτσιόρλα, αλλά και των διοικήσεων του ΤΑΙΠΕ∆ και της Εγνατίας. 

Το υπουργείο Υποδοµών εµφανίζεται ανένδοτο στην υλοποίηση των 20 πλευρικών διοδίων που ζητά µερίδα των επενδυτών για να συµµετάσχει στον διαγωνισµό, καθώς και στο σχέδιο για την εγκατάσταση των 18 µετωπικών σταθµών που έχει προβλεφθεί µε Κοινή Υπουργική Απόφαση από το 2014 και εξελίσσεται µετά πολλών εµποδίων. 

Πρόκειται για την υλοποίηση ενός από τα βασικότερα προαπαιτούµενα της παραχώρησης, καθώς χωρίς την ολοκλήρωση των έργων οι ενδιαφερόµενοι έχουν δηλώσει ότι δεν θα συµµετάσχουν στον διαγωνισµό. Το υπουργείο τάσσεται µονότονα υπέρ των αναλογικών διοδίων, χωρίς όµως να έχουν εκπονηθεί ακόµη οι προδιαγραφές µε τις οποίες θα γίνει το έργο, κάνοντας πολλούς να αµφισβητούν το πλάνο για δικαιότερα διόδια εντός του 2018. Ενδεικτικό στοιχείο της απουσίας σχεδιασµού είναι η σκέψη για την εφαρµογή δορυφορικών διοδίων που φέρεται να έχει πέσει εσχάτως στο τραπέζι των συζητήσεων και, σύµφωνα µε στελέχη της αγοράς, έχει τεράστια δαπάνη αφού µόνο ο ποµποδέκτης κοστίζει από 300 έως 500 ευρώ! 

Και όπου έχει εφαρµοστεί µέχρι σήµερα διεθνώς (Γερµανία, Σλοβακία κ.α.) περιορίζεται στον στόλο των επαγγελµατικών φορτηγών. Πληροφορίες, πάντως, αναφέρουν ότι στην Εγνατία υπάρχουν 10.000 ποµποδέκτες που κανείς δεν παίρνει την απόφαση να τους ενεργοποιήσει. Παρά τις αντιθέσεις Σπίρτζη - Πιτσιόρλα, που έχουν εκδηλωθεί σε πλήθος ιδιωτικοποιήσεων και όχι µε τόσο κοµψό τρόπο, ο τελευταίος εµφανίζεται να συµφώνησε για το καλό της αξιολόγησης µε τη λύση των αναλογικών διοδίων, µολονότι ενδόµυχα αµφισβητεί ότι η πρόταση αυτή µπορεί να τρέξει µε γρήγορους ρυθµούς και να καλύψει τις απαιτήσεις για τα διόδια. 

Σύµφωνα µε πληροφορίες, στο τραπέζι των συζητήσεων έχουν πέσει αρκετές προτάσεις µέχρι σήµερα, για τις οποίες κανείς δεν µπορεί να προβλέψει την τύχη τους για τη µορφή της ιδιωτικοποίησης. Από την παραχώρηση σε ιδιώτη για 30 χρόνια µε τίµηµα ακόµη και άνω του 1 δισ. ευρώ µέχρι τον συνεταιρισµό µεταξύ ∆ηµοσίου και ιδιώτη µε κατανοµή ποσοστών επί των διοδίων, ανάληψη της βαριάς συντήρησης και εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και οπτικής ίνας κατά µήκος του αυτοκινητόδροµου, σχέδιο που έχει περιγράψει και ο κ. Πιτσιόρλας.

 Στην Εγνατία εξακολουθούν να υποστηρίζουν ότι η εταιρεία δεν είναι ζηµιογόνος και ετησίως µε την υφιστάµενη χρέωση των διοδίων (0,03 ανά χιλιόµετρο) τα έσοδα ανέρχονται σε 70 εκατ. ευρώ, από τα οποία στα ταµεία της πηγαίνουν µόνο τα 15 εκατ. που προέρχονται από τον σταθµό των Μαλγάρων. 

Τα υπόλοιπα χρηµατοδοτούν την αποπληρωµή του χρέους προς την Τράπεζα Πειραιώς. Με την αύξηση της τιµής του διοδίου και τη λειτουργία και των 18 σταθµών, τα ετήσια έσοδα υπολογίζονται σε 180 εκατ. ευρώ, ποσό που σε 30 χρόνια υπολογίζουν στην εταιρεία ότι θα αυξηθεί σε 5 δισ. ευρώ. Σε ό,τι αφορά τις παρεµβάσεις στο οδόστρωµα, η ποιότητα του οδικού άξονα από την Ηγουµενίτσα έως τους Κήπους του Εβρου πρόκειται να ξεκινήσει να ελέγχεται άµεσα από την Εγνατία, ωστόσο υπάρχουν σηµεία που θα χρειαστούν γρήγορες επεµβάσεις και θα αντιµετωπιστούν µε νέες εργολαβίες. 

Κατά πληροφορίες, δύο σηµεία στον ανατολικό τοµέα χρήζουν ριζικής ανακατασκευής, καθώς κατασκευάστηκαν πριν από τη σύσταση της εταιρείας από το ∆ηµόσιο και παρουσιάζουν µεγάλα προβλήµατα. Πρόκειται για τον κάθετο άξονα Σέρρες - Προµαχώνας και το Αρδάνιο - Κήποι, συνολικού µήκους περίπου 20 χιλιοµέτρων. Οπως αναφέρουν καλά ενηµερωµένες πηγές, προβλήµατα υπάρχουν και σε άλλα σηµεία του αυτοκινητόδροµου, όµως προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στους δύο άξονες και για λόγους ασφάλειας των οδηγών. 

Οι σταθµοί διοδίων 

Από τον σχεδιασµό για τους 18 σταθµούς σήµερα λειτουργούν οι οκτώ, ενώ στις αρχές της εβδοµάδας υπογράφτηκε η σύµβαση µε τον Ακτωρα για να κατασκευαστούν άλλοι τέσσερις. Για τους σταθµούς του Αλιάκµονα και του Βενέτικου η δηµοπρασία µεταφέρεται για τις 27 Απριλίου, ενώ εντός των επόµενων εβδοµάδων θα επαναδηµοπρατηθεί και ο µεγαλύτερος σταθµός διοδίων της Θεσσαλονίκης, ο οποίος ακυρώθηκε λόγω της απεργίας των εργαζοµένων της Εγνατίας που αντιδρούν στην εγκατάστασή του. 

Οπως αναφέρουν καλά ενηµερωµένες πηγές, µόνο για τον σταθµό της Θεσσαλονίκης θα χρειαστούν 10 µήνες για να λειτουργήσει, δηµιουργώντας δυσπιστία για το χρονοδιάγραµ- µα της ιδιωτικοποίησης που θέλει να υποβάλλονται προσφορές προς τα τέλη του χρόνου. Σε ό,τι αφορά τους υπόλοιπους σταθµούς, το ΤΑΙΠΕ∆ πιέζει οι δύο πρώτοι σταθµοί (Αλιάκµονας, Βενέτικο) να χωροθετηθούν σε άλλο πιο εµπορικό σηµείο  (Σιάτιστα και Αρδάνιο Εβρου). 

Για να υλοποιηθεί όµως ο σχεδιασµός απαιτείται ΚΥΑ Σπίρτζη - Τσακαλώτου, που θα υπογραφεί µόνο αν ασκηθούν ασφυκτικές πιέσεις από το Μαξίµου, όπως έγινε πρόσφατα µε την επιµήκυνση του χρόνου παραχώρησης του αεροδροµίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», η οποία παρά τις αντιρρήσεις του υπουργού Υποδοµών τελικά υπεγράφη.

Μαριάννα Τζανέ (Πρώτο Θέμα)